چکیده:
امروزه در اکثر کشورهای دنیا به اهمیت شادی و سازگاری اجتماعی در جامعه پی بردهاند. شادکامی کمال بخشیدن به قابلیتها و مسئله ای است که ضرورت و نیاز دنیای امروز میباشد. موضوع تاب آوری در
مباحث مربوط به فرآیند آموزش عامل تاثیر گذاری شناخته شده است. سطح تاب آوری بر توانایی معلمان در مدیریت پاسخ ها و عکس العملها که فرآیندی دشوار و پیچیده است، تاثیر میگذارد. و از این جنبه به عنوان عاملی یاد میشود که می تواند موجب ارتقای کیفیت و استاندارهای حرفه ای میشود. در این پایان نامه به مقایسه سازگاری فردی- اجتماعی، شادکامی و تاب آوری در بین معلمان متوسطه اول و دوم شهرستان سوادکوه پرداخته شده است. در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا، پرسشنامه شادکامی اکسفورد، پرسشنامه تاب آوری کانر-دیویدسون (CD-RISC) بهره گرفته ایم، جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان سوادکوه میباشند. نمونه گیری پژوهش با روش تصادفی ساده انجام شده و با استفاده از فرمول کوکران ٧٠ نفر از معلمان به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. با توجه به آزمون فرضیات انجام شده این نتایج حاصل شد که تفاوت ضرایب همبستگی میان سازگاری فردی – اجتماعی و شادکامی در بین معلمان متوسطه اول و دوم معنادار است. همچنین تفاوت ضرایب همبستگی میان سازگاری فردی – اجتماعی و تاب آوری در بین معلمان متوسطه اول و دوم معنادار بوده است. بین شادکامی و تاب آوری معلمان رابطه معناداری وجود داشته است.
خلاصه ماشینی:
در اين پايان نامه به مقايسه سازگاري فردي- اجتماعي، شادکامي و تاب آوري در بين معلمان متوسطه اول و دوم شهرستان سوادکوه پرداخته شده است .
با توجه به آزمون فرضيات انجام شده اين نتايج حاصل شد که تفاوت ضرايب همبستگي ميان سازگاري فردي – اجتماعي و شادکامي در بين معلمان متوسطه اول و دوم معنادار ١١٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * است .
phenomenological view مقايسه سازگاري فردي ــ اجتماعي، شادکامي و تاب آوري در بين معلمان متوسطه اول و دوم شهرستان سوادکوه / ١١٧ در تجارب خويش مختاريم ، ماهيت اصلي خود را به عنوان موجودي مثبت و اجتماعي ارضا ميکنيم .
آسيب ناپذيري به اين مفهوم است که آنها به وسيله عوامل منفي در زندگيشان آلوده نميشوند و علاوه بر آن روابط خوب با هم سالان ، پيشرفت تحصيلي، مقايسه سازگاري فردي ــ اجتماعي، شادکامي و تاب آوري در بين معلمان متوسطه اول و دوم شهرستان سوادکوه / ١٢١ تعهد به مدرسه ، هدف هاي مثبت زندگي و سابقه ي کاري موفقيت آميز نشان ميدهند (کوکس ،٢٠٠٤١٤ نقل از طارميان ، ١٣٨٤).
١٢٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * جدول ٤: بررسي تفاوت ضرايب همبستگي بين معلمان مقطع متوسطه اول و دوم (به تصویر صفحه رجوع شود) همانگونه که در جدول فوق ملاحظه ميشود تفاوت ضرايب همبستگي ميان سازگاري فردي – اجتماعي و شادکامي در بين معلمان متوسطه اول و دوم با استفاده از آزمون فيشر نشان از لحاظ آماري معنادار است .