چکیده:
قرآن کریم از جمله مسائلی که تاکید زیادی بر روی آن نموده، آموزه ی تقوی می باشد به طوری که بسیار مورد سفارش قرار گرفته و عامل سعادت، فوز و فلاح معرفی شده است. با توجه به اهمیت موضوع، نوشتار حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که گستره ی شمول و عمومیت زمانی و مکانی تقوی در قرآن چقدر است؟ این مقال با رویکرد قرآنی و با استناد به آیاتی که به عمومی بودن آموزه اخلاقی تقوی اشاره دارند، این گونه آیات را در دو دسته مورد تحلیل قرار داده است؛ دسته اول دلایل جهان شمولی تقوی با استناد به آیاتی که با عبارت یا ایهاالناس، یا بنی آدم و توصیه الهی به همه در خصوص رعایت تقوی و دعوت همه ی انبیا به آن اثبات کرده است که تقوی آموزه ای جهان شمول است و دسته دوم آیاتی که آثار تقوی را به صورت مطلق و بدون این که منحصر به مردم معین در زمان و مکان خاصی باشد، بیان می کنند و شامل آیاتی می شود که به صورت عام و سنت ثابت تقوی را رمز موفقیت، موجب فرجام نیک، عامل جزا و پاداش الهی، عامل معیت و محبت خدا نسبت به متقین و نزول برکات، موجب گشایش، افزایش روزی، آسان شدن کارها و پوشش گناهان می دانند و به این نتیجه رسیده که تقوی شامل در همه مکان ها و زمان ها است.
The Qur'an, among other things, emphasizes the doctrine Piety is It has been commissioned so much that it is a source of happiness, fowz and falah. Considering the importance of the subject, the present paper seeks to answer the question of what is the extent of the universality of time and place of piety in the Quran? This article is based on the Qur'anic approach and based on verses that refer to the general ethics of piety. Such verses are analyzed in two categories; The first category of the reasons for the universality of piety, based on the verses that say "or Elahānas" and "or Bani Adam" and the divine recommendation to everyone regarding the observance of piety and the invitation of all the prophets to it, has proved that piety, universal teachings And the second group, verses that express the works of piety in absolute terms, and not exclusive to certain people at a certain time and place, and include verses which, in the general and fixed tradition, piety is the key to success, In the end, goodness, the agent of divine reward and divine reward, the agent of Allah's favor and affection towards the wise, and the revelation of blessings, open up, increase the day, make things easy, and cover the sins, and concludes that piety includes the public in all places And times.