چکیده:
پرورش بسترهای پیدایی نوآوری» از مهم ترین ویژگی های سیستم های یادگیری موفق به شمار می آید. شناسایی ابعاد این بسترهاء موجب پیشرفت کیفیت سطح آموزش می شود. به این منظور در این پژوهش, تاثیر آشوب بر یادگیری دانش آموزان مطرح می شود. امروز با پیچیده شدن سازمان ها و بروز عدم قطعیت در تصمیمات و وابستگی بیش از پیش سازمان ها به یکدیگرء شبکه های میان سازمانی در حمایت سازمان ها در دستیابی به اهداف خود مقبولیت بالایی به دست آورده اند. مفاهیم یادگیری فردی. گروهی و سازمانی مدت هاست که به وجود آمده اند. در این مقاله نخست به نظریه آشوب و پیچیدگی خواهیم پرداخت و در ادامه به تفکر جدید و نحوه تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان نگاهی خواهیم انداخت.
خلاصه ماشینی:
1 McBride 2 Morgan 3 Binocular 4 Sloane 5 Geek 65 هرچند که نظريه آشوب در بستر علوم فيزيکي توسعه يافت ، رادزيکي (١٩٩٠) و باتلر (١٩٩٠) خاطر نشان کردند سيستم هاي اجتماعي ، اکولوژيکي و اقتصادي نيز با روابط غير خطي و تعاملات پيچيده مشخص مي شوند که با گذشت زمان تکامل پويا دارند.
پيتر سنگه اثر پروانه اي را در بحث سازمان هاي يادگيرنده تحت عنوان اصل اهرمي نام گذاري کرده است به زعم او اساس تفکر سيستمي خاصيت اهرمي است ، اصلي که با استفاده از آن بهترين و بيشترين نتايج ، نه از تلاش هاي وسيع و گسترده بلکه از اعمال کوچک ، محدود و سنجيده حاصل مي شوند آگاهي و شناخت ، تجربه و دانش و خلاقيت و نوآوري به مدير در يافتن 1 Dageson 2 Senge 67 اهرم ها و تکيه گاه هاي مناسب براي استفاده از آنها ياري مي دهد.
(17 :1998 يادگيري شبکه اي برچهار پيش فرض استوار است ١) يادگيري به سطح فردي محدود نيست بلکه مي توان آن را در ديگر سطوح سيستمي به کار برد ٢) شبکه ميان سازماني پس از يادگيري فردي ، گروهي و سازماني چهارمين سطح يادگيري است 1 Tis et al 2 Mouinhian 3 Simon 4 Proven and Milwart 5 Dunford and Jones 6 Knight 7 Larsson et al 8 Bensant and Francis 68 ٣ ) يادگيري شبکه اي بايد در شبکه هاي وسيع تر از شبکه هاي استراتژيک مطالعه شوند تا هم شکلي آن با يادگيري سازماني ارزيابي شود ٤) يادگيري سازماني مناسب است يادگيري شبکه اي ، يادگيري يک گروه از سازمان ها در هر گونه بستر فردي ، گروهي ، سازماني و ميان سازماني مي باشد (نايت ، ٢٠٠٢: ٤٣٦).
Dageson(1993): Voluntary turnover, social capital, and organizational performance, Academy of management review, 375.