چکیده:
مقاله حاضر بازتاب مفاهیم فرهنگی در کلیپ های انیمیشنی «سوری لند» را به روش تحلیل مضمون مطالعه کرده است. پرسش های این پژوهش عبارت اند از: ویدئوکلیپ های «سوری لند» چه مفاهیمی از فرهنگ را مورد نقد قرار داد هاند و کدام موضوعات و مضامین فرهنگی، محتوای این انیمیش نها را
تشکیل داده است. بر این اساس، با پیروی از نظریه های فرهنگی و فرهنگ و رسانه، پنج کلیپی که دارای بیشترین محبوبیت در میان کاربران اینستاگرامی صفحه سور یلند بود، انتخاب شد. تحلیل ها حاکی از آن است که فرهنگ سازی رسانه ای از طریق سوری لند در معرض خوانش بینندگان قرار گرفته است.
در مجموع می توان گفت مقول ههایی مانند از خودباختگی و از خودبیگانگی فرهنگی، تضعیف هویت ملی، تفاوت ارزشی میان نسل ها، بی تفاوتی، کن شهای فرهنگی نادرست و رایج در اجتماع و باورهای عمومی، مورد نقد این ویدئوهای انیمیشنی قرار گرفته است و این رسانه از طریق تصویر و بنمایه طنز، سعی در
تغ ییر ذهنیت های کاربران شبکه های اجتماعی دارد.
خلاصه ماشینی:
"در مجموع می توان گفت مقوله هایی مانند از خودباختگی و از خودبیگانگی فرهنگی ، تضعیف هویت ملی ، تفاوت ارزشی میان نسل ها، بی تفاوتی ، کنش های فرهنگی نادرست و رایج در اجتماع و باورهای عمومی ، مورد نقد این ویدئوهای انیمیشنی قرار گرفته است و این رسانه از طریق تصویر و بنمایه طنز، سعی در تغییر ذهنیت های کاربران شبکه های اجتماعی دارد.
(بنت ، ١٩٧٣: ٣١٥) جیمز لال معتقد است فرهنگ سازی مظهر تعامل بین ساختار ذهنی اقناع کننده و پایدار به عنوان ژرفای فرهنگ و پوستۀ فرهنگی لایه های زندگی روزمره قلمداد می شود (١٣٠ :٢٠٠٠ ,Lull) به گفته آدورنو، فرهنگ سازی از طریق رسانه ها به واسطه روش هایی از قبیل تبیین واقعی ، جامع و هوشمندانه وقایع روز در زمینه های معنابخش ، فراهم آوردن امکان تبادل تفاسیر و انتقادها به منظور احقاق حقوق مردم ، ارائه تصویری نمایانگر از گروه های تشیکل دهندة جامعه ، تبیین و ایضاح اهداف و ارزش های اجتماعی ، فراهم کردن دسترسی کامل همگان به اطلاعات روزآمد و قرار دادن آنان در معرض اطلاعات و اخبار صحیح صورت می پذیرد.
به بیانی دیگر این افراد نیستند که تعیین کننده چارچوب و شیوه ارائه آن به دیگران هستند، بلکه گفتمان ها در فضای شبکه های اجتماعی به نقد و تحلیل و تغییر و بازتولید خود می پردازند، همان طور که گفتمان انتقادی انیمیشن سوری لند از فرهنگ جامعه ایرانی نمود و مصداق عینی آن است ."