چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های انجام گرفته در زمینه تاثیر جنسیت بر یادگیری زبان انگلیسی با بهره گیری از روش فراتحلیل است.
روش: جامعه آماری تحقیق را کلیه مطالعات انجام گرفته تا سال 1393 در تمامی مقاطع تحصیلی نظام آموزشی ایران تشکیل می دهد. در مجموع 177 مقاله شامل 289 اندازه اثر مربوط به جنسیت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. سپس 263 اندازه اثر به تفکیک برای گروه دخترها و 263 اندازه اثر برای گروه پسرها محاسبه گردید. جهت بررسی شاخص های آماری پژوهش های منتخب از نرم افزار جامع فراتحلیل ویرایش 2 استفاده شد.
یافته ها: نتایج ترکیبی نشان دهنده اندازه اثر کوچک (14/ 0) و دامنه تغییرات محدود مقادیر مربوط به تاثیر عامل جنسیت بود. میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل ثابت و تصادفی برای گروه دخترها به ترتیب برابر با 1/1 و 22/ 1 و برای گروه پسرها به ترتیب برابر با 11/ 1 و 9/ 1 بود. اندازه اثر ترکیبی قبل از تحلیل حساسیت نشان داد که در این پژوهش ها پسرها نتایج بهتری کسب کرده اند؛ اما بعد از تحلیل حساسیت و حذف 87 اندازه اثر از گروه دخترها و 83 اندازه اثر از گروه پسرها اندازه اثر در دو گروه تقریبا برابر شد. به طوری که میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل ثابت و تصادفی برای گروه دخترها و پسرها به ترتیب برابر با 94/ 0 و 95/ 0 بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اندازه اثرهای به دست آمده براساس ملاک کوهن بزرگ هستند ولی در مورد یادگیری زبان انگلیسی تفاوت معناداری میان زبان آموزان دختر و پسر وجود ندارد. در تحلیل اندازه اثرها به تفکیک مولفه های مختلف یادگیری زبان انگلیسی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد.
Objective: A meta-analysis of gender differences and English language learning literature until 2015 is conducted. The present study is an attempt to bring together evidence from a diverse field of methods for investigating gender differences in language processing.
Method: In total، 177 studies containing 289 independent gender outcomes were analyzed. Then، 263 effect sizes were calculated for females and 263 effect sizes were calculated for males. The Comprehensive Meta-Analysis (version 2.0) software was used to perform the statistical analyses.
Results: Overall results indicated an effect size of essentially zero on the measure of gender. The statistical analysis yielded a large effect size، but there was no significant difference between male and female learners. Moreover، the analysis of effect sizes for different measures of language ability showed almost all to be small in magnitude. In general، no significant heterogeneity was observed in each subset.
Conclusion: Gender differences in verbal abilities and functions related to language processing are not identifiable، if they exist، with the research methods used today. The implications of these findings are discussed، including their implications for theories of gender differences and their relation to the changing gender roles.
خلاصه ماشینی:
فراتحليل مطالعات مربوط به تأثير جنسيت در يادگيري زبان انگليسي Bivariate Comparison of Gender and English Language Learning: A Meta-Analysis of the Empirical Studies فاطمه همتي ١ و مريم شريفي ٢* دريافت مقاله : ١٣٩٥/٠٢/٠٨ پذيرش مقاله : ١٣٩٦/٠٣/٢٩ چکيده هدف : هدف پژوهش حاضر، ترکيب نتايج کم=ي حاصل از پژوهش هاي انجام گرفته در زمينه تأثير جنسي=ت بر يادگيري زبان انگليسي با بهره گيري از روش فراتحليل است .
Newman, Groom, Handelman, & Pennebaker 14.
لازم به ذکر است که مطالعات ديگري نيز در دهه هاي اخير صورت گرفت که نشان دهنده عدم وجود ارتباط معنادار ميان مهارت هاي کلامي، سبک تفکر و متغي=ر جنسي=ت بود (صديقي، پورگيو و قنواتي، ١٣٨٤؛ آقااحمدي و مبشرنيا،١٣٨٦؛ پورشعباني، قليزاده و اسحا©نيموري، ١٣٩١؛ گراوند، سبزيان ، کامکار و کرمي، ١٣٩٣)؛ بنابراين ، اختلاف نظرهاي گسترده اي در زمينه نقش تعديل کننده جنسي=ت در يادگيري زبان انگليسي وجود دارد.
اگرچه اندازه اثر در تحقيقات مختلف متفاوت است و نيز ميان موضوعات تحت بررسي همپوشاني فراواني وجود دارد، وجود تعداد کثيري از اين مطالعات فرصت برآورد تأثير عمومي جنسي=ت در يادگيري مهارت هاي کلامي را به ما ميدهد.
Borenstein, Hedges, Higgins, & Rothstein 4.
با توجه به نتايج جدول ٥ سطح معناداري آزمون در تمام ابعاد مورد بررسي بيشتر از ٠/٠٥ است ؛ بنابراين ، با اطمينان ٩٥ درصد ميتوان نتيجه گرفت تفاوت معناداري در اندازه اثرهاي مربوط به مؤلفه هاي مختلف يادگيري زبان بين دخترها و پسرها وجود ندارد.