چکیده:
هدف: مقیاس خودکارآمدی در زبان انگلیسی براساس نظریه ی خودکارآمدی بندورا توسط وانگ و همکاران (2014 و 2013) جهت استفاده در مدارس و برای اندازه گیری خودکارآمدی در زبان انگلیسی ساخته شده است. هدف پژوهش حاضر نیز تعیین ویژگی های روان سنجی مقیاس خودکارآمدی در زبان انگلیسی می باشد.
روش: جامعه ی آماری مطالعه حاضر را کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک و دو همدان، در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دهد. نمونه پژوهش متشکل از 408 دانش آموز است که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی می باشد.
یافته ها: نتایج نشان داد که اعتبار مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی براساس آلفای کرونباخ 902/ 0، با روش لاندا 2 گاتمن 912/ 0 و با استفاده از روش دو نیمه کردن، 864/ 0 میباشد. بررسی های مربوط به روایی محتوا و سازه مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی موید روایی مقیاس مذکور است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تائیدی همانند فرم اصلی، چهار عامل خودکارآمدی در خواندن، خودکارآمدی در نوشتن، خودکارآمدی در گوش دادن و خودکارآمدی در صحبت کردن را مورد تایید قرار داد..
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازه گیری خودکارآمدی در زبان انگلیسی میباشد و می توان از آن به عنوان ابزاری مفید در سنجش خودکارآمدی در یادگیرندگان زبان انگلیسی استفاده کرد.
Objective:The self-efficacy scale for English language learners (QESE) was devised by Wang (2014) based on Bandura's self-efficacy theory to be applied to school contexts in order to measure English learners' self-efficacy. The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties this scale.
Method: The population included all the senior high school students studying in District One and Two of Hamadan، during the 2015-2016 academic years among whom 408 participants were selected as the sample through multistage cluster sampling.
Results: The validation results showed that QESE validity had the values of 0.902، 0.912، and 0.864 using Cronbach's alpha، lambda squared، and Guttman split-half، respectively. Further analysis confirmed the content and construct validity of the QESE. The results of the confirmatory factor analysis، as the primary form، confirmed the four factors of efficacy in reading، efficacy in writing، efficacy in listening، and also speaking efficacy.
Conclusion: According to the results، it can be maintained that QESE is a reliable and valid instrument to measure self-efficacy in English learning and it can be used as a useful tool to assessment self-efficacy in English language learners.
خلاصه ماشینی:
بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس خودکارآمدي در يادگيرندگان زبان انگليسي Psychometric Properties of Self-Efficacy Scale for English Language Learners علي رضاييشريف ١*، محمدرضا ابراهيم خاني ٢ و ولي محمدي ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٥/٠٦/٠٤ پذيرش مقاله : ١٣٩٦/٠١/٢٥ چکيده هدف : مقياس خودکارآمدي در زبان انگليسي براساس نظريه ي خودکارآمدي بندورا توسط وانگ و همکاران (٢٠١٤ و ٢٠١٣) جهت استفاده در مدارس و براي اندازه گيري خودکارآمدي در زبان انگليسي ساخته شده است .
Gao, Zhao, Cheng & Zhou 10.
1. Fan, Meng, Gao, Lopez & Liu 2.
در زمينه فراگيري زبان انگليسي به عنوان زبان دوم /خارجي، خودکارآمدي تحت تأثير علايق دانش آموزان ، نقش معلمين ، پيچيدگي فعاليت هاي مورد نياز، عملکرد فراگيران ، مقايسه با فراگيران ديگر، تلاش انجام گرفته براي فعاليت و آگاهي فراشناختي ميباشد (هانگ و چانگ ٦، ١٩٩٨؛ وانگ و پا_، ٢٠٠٥؛ به نقل از وانگ و همکاران ، ٢٠١٤).
Sachs, Law, Chan, & Rao 8.
همچنين قابليت اطمينان و اعتبار بالايي براي ابزار خودکارآمدي زبان انگليسي در دانش آموزان آمريکايي، چيني و آلماني گزارش شده است (وانگ و کيم ٢، ٢٠١١).
٣. ابزار پژوهش ابزار مورد استفاده جهت اندازه گيري خودکارآمدي، مقياس خودکارآمدي زبان انگليسي شامل ٣٢ آيتم است که توسط وانگ (٢٠١٤) ساخته شده است .
مطالعه حاضر نيز با هدف بررسي شاخص هاي روان سنجي مقياس خودکارآمدي زبان انگليسي انجام گرفت .
براي بررسي ويژگيهاي روان سنجي ابزار خودکارآمدي زبان انگليسي بر اساس نظريه کلاسيک اندازه گيري (CTT)، شاخص ضريب تميز محاسبه شد.