چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی بازداری شناختی در سه گروه از دانش آموزان با پیشرفت ریاضی بالا، متوسط و پایین انجام گرفت.
روش: روش این پژوهش علی مقایسه ای بود. جامعه ی موردمطالعه، دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی شهر اراک در سال تحصیلی 94-1393 بودند که 33 دانش آموز با پیشرفت ریاضی بالا، 39 دانش آموز با پیشرفت ریاضی متوسط و 36 دانش آموز با پیشرفت ریاضی پایین با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون هوش ریون، مقیاس درجه بندی معلم کانرز، آزمون ریاضی محقق ساخته و آزمون استروپ عددی استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده های حاصل از پژوهش از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.
یافته ها: نتایج مانوا نشان داد که در بین عملکرد سه گروه در آزمون استروپ عددی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد که در اثر استروپ عددی و اثر استروپ فیزیکی، نمره ی تداخل در دانش آموزان گروه با پیشرفت ریاضی متوسط بیشتر از نمره ی تداخل دانش آموزان گروه با پیشرفت ریاضی بالا است و نمره ی تداخل دانش آموزان گروه با پیشرفت ریاضی پایین نسبت به دو گروه دیگر بیشتر است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت دانش آموزان با پیشرفت ریاضی پایین، ضعیف ترین عملکرد را در بازداری شناختی دارند.
Objective: The purpose of the present study was to compare cognitive inhibition in three groups of students with high، normal and low achievement in mathematical.
Method: This study was a causal-comparative study. The population of this study included all fifth grade students in 1393-94 in Arak. 33 students with high mathematical achievement، 39 students with normal mathematical achievement and 36 students with low mathematical achievement were selected by convenience sampling method. To collect the data، Raven’s IQ test، Conners Teacher Rate Scale، researcher constructed mathematical test and numerical stroop test were used. For analyzing the data، multivariate analysis of variance and follow-up Scheffe tests were used.
Results: The results of multivariate analysis showed that there was a significant difference between performance of three groups of students in numerical stroop. Results of follow-up Scheffe test showed the interference score of numerical stroop effect and physical stroop effect in students with normal mathematical achievement was higher than students with high mathematical achievement and the interference score in students with low mathematical achievement was higher than other groups.
Conclusion: It can be concluded that students with low mathematical achievement have the lowest performance in cognitive inhibition.
خلاصه ماشینی:
مقايسه ي بازداري شناختي در سه گروه از دانش آموزان با پيشرفت رياضي بالا، متوسط و پايين Comparison of Cognitive Inhibition in three Groups of Students With high, Normal and Low Mathematical Achievement فائزه اديب نيا١* و عليرضا کاکاوند 2 دريافت مقاله : ١٣٩٥/٠٨/٠٣ پذيرش مقاله : ١٣٩٦/٠٣/٢٠ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف مقايسه ي بازداري شناختي در سه گروه از دانش آموزان با پيشرفت رياضي بالا، متوسط و پايين انجام گرفت .
Geary, Hoard, Byrd-Craven & Desoto 9.
(1393 به طورکلي نتايج حاصل از اغلب پژوهش هاي انجام گرفته پيرام/ون ب/ازداري ش/ناختي و پيش/رفت رياضي، نشان دهنده ي اين است که عملکرد بهتر ب/ازداري ش/ناختي ب/ا عملک/رد بهت/ر در ي/ادگيري رياضي و پيشرفت بيشتر دانش آموزان در اين درس همراه اس/ت .
نتايج اين پژوهش ميتواند تلويحات مهمي درزمين/ه ي ت/وان بخش/ي ش/ناختي و م/داخلات درماني براي ارتقاي بازداري شناختي در دانش آموزان با پيشرفت رياضي پايين داشته باشد ک/ه اي/ن امر ميتواند منجر به بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت رياض/ي پ/ايين و جل/وگيري از لطمه هايي باشد که به دليل شکست تحصيلي به آن ها وارد ميشود.
Szucs, Devine, Soltez, Nobes & Gabriel 4.
Monette, Bigras & Guay آيا بين عملکرد دانش آموزان با پيشرفت رياضي بالا، متوسط و پ/ايين در تکلي/ف ب/ازداري ش/ناختي (آزمون استرو_ عددي ١) تفاوت وجود دارد؟ ٢.
در اي/ن پ/ژوهش بازداري شناختي (عملکرد در آزمون استرو_ عددي) ب/ين س/ه گ/روه از دان/ش آم/وزان ب/ا پيش/رفت رياضي بالا، متوسط و پايين مورد مقايسه قرار گرفت .