چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف، تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر هیجان مثبت یادگیری و خودنظم دهی تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه انجام گرفت.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون -پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 96-1395 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 60 نفر بودند (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس تنها گروه آزمایش تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی قرار گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه پس آزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های هیجان یادگیری پکران، گوئتز، تیتز و پری (2002) و خود نظم دهی تحصیلی وریان (1987) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره) استفاده شد.
یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر افزایش هیجان مثبت یادگیری و خود نظم دهی تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه شهر خرم آباد تاثیر معنی داری داشته است (001/ 0>p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، آموزش مهارت های مثبت اندیشی به شیوه گروهی برای افزایش هیجان مثبت یادگیری و خود نظم دهی تحصیلی در دانش آموزان دختر توصیه می شود.
Aim: The aim of the present study was to examine effect of positive thinking skills in the way of group study on positive emotional learning and academic self-regulation in on grade girl high school students.
Method: The study method of s up-experimental with design pre-test - post-test with the control group. The study population included all high school girl students in on grade Khorramabad city area two public schools in the academic year 1395 - 96. Sample size of 60 Person (of Person 30 experiment group and Person 30 control group) using multi-stage random cluster were selected. only experimental group was training of positive thinking skills in the way of group. After the training Meetings، from both the experimental and control groups were post-test. In this study measuring tool، questionnaire learning excitement Pkran، Goetz، Titz & Perry (2002) and academic self-regulation Ryan (1987). Eventually information collected through questionnaires، with of using SPSS - 18 and descriptive and descriptive and inferential test run such as analysis of variance univariate and multivariate analyzes were done.
Results: Results showed that positive thinking skills in the way of group study had a significant impact in increacing positive emotion learning and academic self-regulation of first grade female students in the first period of high schools in Khorramabad.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروهي بر هيجان مثبت يادگيري و خودنظم دهي تحصيلي دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه The effects training of positive thinking skills in the way of group study on positive emotion learning and academic self-regulation in on grade girl high school students مسعود صاد»ي ١* و زينب بيرانوند٢ دريافت مقاله : ١٣٩٥/٠٨/١٥ پذيرش مقاله : ١٣٩٦/٠٣/١٣ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف ، تأثير آموزش مهارت هاي مثبت انديشي ب/ه ش/يوه گروه/ي ب/ر هيج/ان مثب/ت ي/ادگيري و خودنظم دهي تحصيلي در دانش آموزان دختر پايه اول دوره اول متوسطه انجام گرفت .
يافته ها: يافته هاي حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت هاي مثبت انديشي به ش/يوه گروه/ي ب/ر اف/زايش هيجان مثبت يادگيري و خودنظم دهي تحصيلي در دانش آموزان دختر پايه اول دوره اول متوسطه ش/هر خ/رم آب/اد ت/أثير معنيداري داشته است (٠٠٠١>p).
نتيجه گيري: با توجه به نتايج حاصله ، آموزش مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروه/ي ب/راي اف/زايش هيج/ان مثب/ت يادگيري و خودنظم دهي تحصيلي در دانش آموزان دختر توصيه ميشود.
Bolier, Haverman, Westerhof, Riper, Smit & Bohlmeijer 4.
بحث و نتيجه گيري هدف کلي پژوهش حاضر تأثير آموزش مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروهي ب/ر هيج/ان مثب/ت يادگيري و خودنظم دهي تحصيلي دانش آموزان دختر پايه اول دوره اول متوسطه شهر خرم آب/اد ب/ود.
Garland & Fredrickson, Kring, Johnson, Meyer & Penn 2.