چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی امید در نگرش دانش آموزان تک والد(فرزند طلاق) اجرا گردید. روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل 16دانش آموز دختر تک والد مقطع ابتدایی در یکی از مدارس ابتدایی شهر چهاردانگه بودند که به روش انتخاب هدفمند برگزیده شدند. ابزار گردآ.وری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه کیفی و از نوع مصاحبه با پرسشهای باز و استاندارد شده بود و داده ها مطابق با رویکرد نظریه زمینه ای استراس و گلاسر تحلیل و طبقه بندی کردید.
نتیجه: درباره امید و مدرسه، کودکان تک والد به دلیل داشتن مشکلات خانوادگی که به دنبال طلاق والدین پیش آمده دارای مشکلات تحصیلی بوده و آنها دچار افت تحصیلی شده و بسیاری از آنها انگیزه ی پیشرفت و ادامه تحصیل را ازدست داده اند. درباره امید و خانواده کودکان تک والد اغلب در تعریف خانواده دچار سردرگمی شده و تعریف خانواده مطابق با آنچه در واقعیت تجربه می کنند، متفاوت است. آنها در رابطه با والدی که در کنار آنها حضور ندارد، احساس دلتنگی می کنند و برای بودن در کنار والد غایب خود اشتیاق نشان می دهد. ا آنها آرزوی برگشت دوباره ی خانواده در کنار هم را در ذهن خود می پرورانند.برخی نیز از اینکه خانواده دوباره در کنار هم باشند و مثل گذشته در کنار هم زندگی کنند، احساس ناامیدی می کنند.آنها به موجب شرایطی که با آن مواجه هستند به دیگر دوستان خود حسادت کرده و زندگی خود را با آنها مقایسه می کنند.
Present study was done to investigate hope in view of single-parent students (children of divorce). Method of this study was in qualitative approach and was conducted as a phenomenological study. Participants included 16 single-parent girl students of a primary school in Chahardange City whom were selected through purposive sampling method. The data was collected using a standardized open-ended interview. The collected data was then analyzed through interpretive analysis in approach of Strauss and Glaser.
Conclusion
For hope and school, single parent children have many educational problems due to familial issues occurred following parent's divorce. So they have involved in school drop-out and many of them lost their motivation for educational achievements and continuing. For hope and family, single parent children are confused in defining family and their family definition is different from what they experience in reality. They miss the parent with whom they do not live and show their appetite to be near their absent parent. Most of them deny there is nothing between their parents because their parents divorced. They imagine reunion desire of their parents in their mind. Some feel hopeless if they family members be together again and live in a home together. In this study, Most of divorced parent's children expressed they are not able to communicate with their friends because of their special conditions.
خلاصه ماشینی:
تعامل اجتماعی در مدرسه : مصاحبه شوندگان در پاسخ به پرسش مربوط به وضعیت ارتباط با دوستان با کاربرد عباراتی چون «خیلی دوست دارم بابچه ها صمیمی باشم »، «دلـم مـی خواهـد دوستام درکم کنند»به اهمیت داشتن دوست و کسی اشاره کردند که بتواننـد بـا او بـه راحتـی دردل کرده و مشکلات خود را با او درمیان بگذارند،اما با توجه بـه شـرایط متفـاوت زنـدگی خودبه ضرورت درک متقابل دوستان از شرایط آن هـاتوجـه داشـته و بـر ایـن اسـاس اغلـب مشارکت کنندگان اظهار کردند که ترجیح می دهند مسائل شخصی خود را با دوستانی که مسائل خانوادگی مشابه دارند در میان بگذارند چون به احتمال زیاد آن هارا بهتر درک می کنند.
لذا آنچنانکه آدامز(١٣٧٩) بیان می کندمی توان گفـت ؛ یکـی از آثار منفی طلاق بر کودکان عبـارت اسـت از احسـاس بیگـانگی در جمـع و کنـاره گیـری از همسالان و دوستان ،برای نمونه : • ریحانه ١٢ساله : «مدرسه رو خیلی دوست دارم ،ولی همیشه استرس و نـاراحتی اینـو دارم که کسی از دوستام تو کلاس یا تو مدرسه متوجه بشن که پدرو مادر مـن جـدا شدن و یا بعضی وقتاکه فرم میارن مشخصاتمونو کامل کنیم من همیشه نـاراحتم کـه دوستام متوجه این مشکل من بشن ».