چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فرهنگ و ویژگیهای فردی بر پذیرش فناوری اطلاعات در میان دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه بود. بدین منظور متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه و ابعاد فرهنگی (ابهام گریزی، جمع گرایی / فردگرایی و فاصله قدرت) به مدل پذیرش فناوری (TAM) اضافه و آزمون شدند. 309 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. نتایج تحقیق با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS نشان داد که مدل پذیرش فناوری قادر به پیش بینی 39 درصد از واریانس تصمیم به استفاده است. خودکارآمدی رایانه اثر مثبت و اضطراب رایانه اثر منفی بر سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده داشتند. ابهام گریزی اثر منفی بر خودکارآمدی رایانه داشت وجمع گرایی/ فردگرایی، فاصله قدرت و ابهام گریزی اثر مثبت بر اضطراب رایانه داشتند. به طور کلی نتایج نشان دادند که فرهنگ و صفات شخصیت بر پذیرش فناوری اطلاعات تاثیر دارند.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فرهنگ و ویژگیهای فردی بر پذیرش فناوری اطلاعات در میان دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه بود. بدین منظور متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه و ابعاد فرهنگی (ابهام گریزی، جمع گرایی / فردگرایی و فاصله قدرت) به مدل پذیرش فناوری (TAM) اضافه و آزمون شدند.
This research aimed at studying the effects of culture and individual characteristics on student's information technology acceptance. Computer anxiety and self-efficacy and cultural dimensions (uncertainty avoidance, Collectivism/ individualism and power distance) were tested by adding to TAM model. Using PLS method structural equation modeling, the findings showed that the TAM model can predict 39 percent of variance in intention to use of computer. Computer self efficacy has positive and computer anxiety had negative effect on perceived usefulness and ease of use. Uncertainty avoidance had negative effect on computer self efficacy and collectivism / individualism, power distance and uncertainty avoidance had positive effects on computer anxiety. In general the results showed that culture and personality traits had effects on information technology acceptance.
Key words: uncertainty avoidance, power distance, collectivism/ individualism, computer anxiety, Computer self-efficacy.
This research aimed at studying the effects of culture and individual characteristics on student's information technology acceptance. Computer anxiety and self-efficacy and cultural dimensions (uncertainty avoidance, Collectivism/ individualism and power distance) were tested by adding to TAM model. Using PLS method .
خلاصه ماشینی:
در مدل پذیرش فناوری، میزان پذیرش توسط تصمیم بـه اسـتفاده سـنجیده مـی شـود (اژه ای امانی ساری بگلو، خضری آذر و غلامی ، ١٣٩١) همچنین ، در این مدل فرض شده است که علاوه بر تأثیر مستقیم سهولت استفاده بر تصمیم به استفاده ، این متغیر از طریـق سـودمندی ادراک شده نیز بر تصمیم به استفاده اثر میگذارد، زیرا سیستم رایانه ای آسان ، موجب بالا رفـتن بازدهی فرد نیز می شود (دیویس ، باگوزی و وارشاو٨، ١٩٨٩).
Average Variance Extracted جدول ٢: بارهای عاملی، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده سازه های فرهنگی (رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررسی روایی یا اعتبار واگرای سـازه هـا از جـذر میـانگین واریـانس اسـتخراج شـده سازه ها استفاده شد، سید عباس زاده و همکاران (١٣٩١) توصیه می کننـد کـه جـذر AVE یـک سازه باید بیشتر از همبستگی آن سازه با سازه های دیگـر باشـد.
معنـادار بـودن اثر غیر مستقیم خودکارآمدی رایانه بر تصمیم به استفاده ، نشانۀ آن است که افرادی که خـود را در زمینۀ فناوری اطلاعات توانا می بینند و باور دارند که می تواننـد بـه راحتـی از ایـن فنـاوری استفاده کنند، این امر موجب می شود آن ها یادگیری اسـتفاده از رایانـه را امـری سـاده و آسـان قلمداد کنند.
Acceptance and usage of a mobile information system in higher education: An empirical study with structural equation modeling.
In Handbook of research in culturally-Aware Information Technology: Perspectives and Models, E.
Modeling technology acceptance in education: A study of pre- service teachers.