چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش متغیرهای انگیزشی خود کم اظهاری تحصیلی، رفتارهای ایذائی و ناامیدی تحصیلی در رفتار تقلبی دانشجویان بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به تعداد 6000 نفر، و نمونه آماری404 نفر از دانشجویان بودند که به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از مقیاسهای الگوهای یادگیری سازگارانه (PALS) میجلی وهمکاران. پایائی ابزارهای اندازه گیری در زیرمقیاسهای مختلف متفاوت بود ولی در مجموع همه آنها در سطح قابل قبول بودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS.v. 16، با روش رگرسیون چند گانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. متغییرهای مستقل درمجموع توانستند 384 % ازکل واریانس متغییر وابسته تقلب تحصیلی را تبیین کنند. ازبین متغیرهای پیش بین، متغییر رفتارهای ایذائی بیشترین سهم معنی دار، ناامیدی تحصیلی دررتبه دوم، و بالاخره خود کم اظهاری تحصیلی کمترین سهم معنی دار را در پیش بینی رفتارهای تقلب تحصیلی دانشجویان داشتند(p</01). میتوان نتیجه گرفت که درصورت وجود رفتارهای ایذائی، ناامیدی تحصیلی و خصلت خودکم اظهای تحصیلی درکلاس درس، احتمال دست زدن به تقلب تحصیلی از سوی دانشجویان افزایش خواهد یافت.
The purpose of this research was define the role of self-presentation of low achievement, Disruptive behaviors and academic hopelessness on the students academic cheating. All of the shahid madany university students were the statistical population, approximately 6000. Statistical sample were 404. Instruments were migdly and et al(2000) Manual for the Patterrns of Adaptive Learning Scales (PALS). The reliability of the instruments were acceptable . collected Data were analyzed by SPSS.V.16, and stepwise multiple regression manner. Self-presentation of low achievement, Disruptive behaviors and academic hopelessness as independent variables, could predict the students academic cheating behavior meaningfully . Disruptive behavior, academic hopelessness, and self-presentation of low achievement had the greatest role on the students academic cheating respectively. Could concluded that if self-presentation of low achievement, Disruptive behaviors and academic hopelessness were high, as much as the academic cheating behavior would be high.
خلاصه ماشینی:
Murdock, Beauchamp & Hinton 7.
Anderman , Cupp & Lane 2.
با توجه به یافتۀ اخیر کـه رفتـارایـذائی در کـلاس بـه عنـوان واکنشی به سختگیری معلم یا استاد در نظر گرفته شده است ، و با توجه به پژوهش مـورداک و آندرمن (٢٠٠٦)، مبنی بر رابطۀ تقلب تحصیلی وسخت گیری معلم ، این سؤال مطـرح مـیشـود که آیا تقلب تحصیلی دانشجویان با رفتارهای ایذائی خود اظهاری آن ها رابطه دارد یا خیر؟ متغیر دیگری که احتمال ارتباط آن بـا تقلـب تحصـیلی مطـرح اسـت ، خـودکـم اظهـاری تحصیلی ٨اسـت (میجلی و همکـاران ، ٢٠٠٠).
متغیر دیگری که احتمال ارتباط آن با تقلب تحصیلی مطرح شده است ، عدم ارتباط تـلاش هـای تحصیلی دانشجویان با احتمال موفقیت های آتی آن ها،یا به عبـارت بهتـر ناامیـدی تحصـیلی اسـت .
بـا اسـتفاده از متغیـر تقلب تحصیلی به عنوان متغیر ملاک ومتغیرهای خودکم اظهاری تحصیلی، ناامیدی تحصیلی و رفتارهای ایذائی به عنوان متغیرهای پیش بین ، رگرسیون چندگانـۀگـام بـه گـام اجـرا شـد.
جدول ٢:مدل های پیش بینی (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل ١-پیش بینی کننده ها: مقدار ثابت ، رفتار ایذائی مدل ٢- پیش بینی کننده ها: مقدار ثابت ، رفتار ایذائی، خودکم اظهاری تحصیلی مدل ٣-پیش بینی کننده ها: مقدار ثابت ، رفتار ایذائی، خود کم اظهاری تحصیلی، ناامیدی تحصیلی بر ساس جدول ٢، می توان گفت که میزان همبستگی چندگانه بین ترکیب وزنی متغیرهـای مستقل و متغیر وابسته ، ٦٢٤/است .
همچنین بیشترین میزان همبستگی با تقلب تحصیلی در ماتریس همبسـتگی در بـین متغیرهای مورد بررسی، مربوط به همبستگی رفتارهای ایذائی دانشـجویان بـا تقلـب تحصـیلی آن ها به میزان ٠/٥٧٥ است .