چکیده:
امروزه به دلیل تغییرات پیچیده و سریع در ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی و فرهنگی؛ دانش آموزان در دوره های سنی و تحصیلی مختلف از یک سو، دارای نیازها و مشکلات خاصی هستند و از سوی دیگر با تصمیم ها و چالش های متفاوت و متعددی مواجه اند و مشاوران به عنوان کارشناسانی که در حوزه ی خدمات یاورانه تربیت شده اند می توانند هم به دانش آموزان در این امور و هم به همکاران خود (معلمان و مربیان) در تسهیل و بهبود فرآیند آموزشی و پرورشی، کمک نمایند. از این رو، بررسی و بازاندیشی آنچه طرح ریزی شده و آنچه به انجام رسیده در پویایی و شکوفایی حرفه ای در این حوزه تسهیل کننده و راه گشا خواهد بود.
لذا پژوهش حاضر که از نوع پژوهش های مروری است به بررسی روند و سیر تحول نظام راهنمایی و مشاوره در آموزش وپرورش می پردازد.گذشت بیش از دو دهه ارائه خدمات مستمر مشاوره ای در سطح مدارس، وجود برخی چالش ها و تداخل وظایف در سطح مدرسه، بازنگری و تعیین استراتژی های نوین در شیوه و نحوه ارائه خدمات مشاوره ای را هم در بعد کیفی و هم کمی ضروری می سازد.
در بررسی سیر تحول راهنمایی و مشاوره در کشور شش دوره مجزا که هر کدام بیانگر فراز و فرودهای خاصی است قابل درک و اثبات می باشد. این دوره ها عبارتند از: دوره ایده پردازی و برنامه ریزی مقدماتی؛ دوره اجرای ناقص برنامه؛ دوره رکود و تعطیلی؛ دوره برنامه ریزی زیرساختی، احیا و بازسازی برنامه مشاوره؛ دوره توسعه، رشد و بلوغ کاری و دوره ی سکون، فرسایش و جا به جایی مشاوران. می توان نتیجه گرفت که برنامه راهنمایی و مشاوره علیرغم ضرورت و اثربخشی از ابتدای اجرا تاکنون با چالش های متعدد و مختلفی مواجه بوده است. انتظار می رفت با توجه به سلامت نگری و اثربخشی آن، خیلی زودتر به سامان می رسید که این امر نیازمند توجه، حمایت و برنامه ریزی علمی هم در تربیت نیروی انسانی و هم در حوزه اجرا می باشد.
خلاصه ماشینی:
با گذشت بیش از دو دهه ارائه خدمات مستمر مشاورهای در سطح وزارت آموزش و پرورش، وجود برخی چالشها و تداخل وظایف در سطح مدرسه، بازنگری و تعیین استراتژیهای نوین و ارائه خدمات مشاورهای هم در بعد کیفی و هم کمی ضروری و اساسی خواهد بود، لذا در این مطالعه پس از بازخوانی و بازاندیشی تغییرات اساسی در مسیر طرح، مفهومسازی و بررسی تحول نظام راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش تلاش میشود سؤالات زیر بررسی و تبیین شوند: 1) آیا سیر تحول نظام راهنمایی و مشاوره از رشد برخوردار بوده است؟2) با توجه به گسترهی آموزش و پرورش و امکان جذب، آیا تربیت مشاوران همسو با نیاز و ضوابط نظام آموزش و پرورش صورت میگیرد؟ 3) آیا امکان ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره بر اساس استانداردهای حرفهای در مدرسه، هستههای مشاوره و مراکز مشاوره در سطح وزارت آموزش و پرورش وجود دارد؟ 4) چالشهای موجود در ارائه فعالیتهای تخصصی، به ویژه مشاوره گروهی چگونه است؟ دورههای شکلگیری راهنمایی و مشاوره در ایران از بدو تأسیس تاکنون طرحریزی برنامه راهنمایی به صورت علمی و به مفهوم عام آن از سال 1332 (اردبیلی، 72) و راهنمایی و مشاوره به صورت علمی و کنونی از سال 1337 در آموزش و پرورش ایران آغاز گردید(نورانیپور، 87) که با ایجاد دوره راهنمایی تحصیلی در مهر ماه سال 1350 برای اولین بار و به طور محدود به اجرا در آمد.