چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی علل تاثیرگذار بر گرایش خانوادهها به رسانههای مجازی بود. روش: در پژوهش حاضر از رهیافت کیفی و روش نظریه مبنایی برای بررسی درک و تفسیر علل موثر بر گرایش خانوادهها به رسانههای مجازی استفاده شد.جامعه این پژوهش,» با توجه به اهداف تحقیق انتغاب شدند و شامل افرادی بودند که بالای ۳۰ سال سن داشتند که از میان آنها ۲۸ نفر با توجه به اشباع دادهها مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق قرار گرفتند. سوّال پژوهش درمحورعلل گرایش خانوادهها به سمت رسانههای مجازی» بررسی شدء و کدگذاری باز, محوری و انتخابی برای سوال مذکورانجام شد. پافتهها: طبق یافتههای پژوهش» مقولههای عمده در رابطه با علل گرایش به رسانههای مجازی» عبارت بودند از زیر ساختهای علمی و تفریحی» عوامل درون شخصی» دولت و رسانه» عوامل فرهنگی مدرنیته. عوامل اجتماعی مدرنیته» عوامل خانوادگیء ملزومات زندگی مدرنء عوامل ارتباطی مدرن. و مقولهی هستهای عبارت بود از: عوامل مدرنیته. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش این تنیجه بهدست آمد که دو دسته از عوامل در گرایش خانوادهها به سمت رسانههای مجازی موثر بوده است. اول عوامل درون ساختاری مانند: عوامل ارتباطی مدرن» عوامل درونشخصی و عوامل خانوادگی مدرنء و دوم عوامل برونساختاری خانواده مانند: زیرساختهای علمی و تفریحی» دولت و رسانه» عوامل فرهنگی مدرنیته. عوامل اجتماعی مدرنیته» ملزومات زندگی مدرن.
خلاصه ماشینی:
"بر اثر تغییر و تحولات و انقلابهای رخداده در تکنولوژی و روند استفاده از آن در دنیا و ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، روند گذران وقت اقشار سنی مختلف نیز تغییر پذیرفته است، در این میان جوانان و نوجوانان جزء اولین اقشاری هستند که نسبت به تکنولوژیهای جدید اقبال و اشتیاق نشان داده و جذب آنها میگردند، روند استفاده از اینترنت و به خصوص رسانههای مجازی اخیرا به شدت افزایش یافته است و گونههای خاص از رسانههای اجتماعی که شباهت بسیار زیادی به زندگی اجتماعی واقعی بشر داشته و در آن روابط و تعاملات اجتماعی تاحد زیادی شبیه سازی شده است که همان شبکههای اجتماعی مجاز میباشد، مورد اقبال فزاینده مخاطبان قرار گرفته است (اکبری تبار، 1392).
پیرو عوامل ارتباطی مدرن میتوان به نقش مهم ارتباط اشاره کرد چرا که تضعیف روابط عاطفی میان اعضای خانواده، درهم ریختن نظام سنتی، تقسیم نقشها بدون جایگزینی، مقبولیت یافتن نظامی نوین و کارآمد، و بروز بسیاری عوارض و پدیدهها منجربه این حجم از گرایش به سمت رسانههای نوین شده است که همزمان رصد نمودن دائمی آثار وآسیبهای احتمالی ناشی از این تحولات را گریزناپذیر می نمایاند و از طرفی در جوامع غیرغربی و در حال توسعه نیز دگرگونیهای اجتماعی اقتصادی و فرایند مدرن سازی به ویژه در محیطهای شهری و گسترش فرهنگ مدرن در میان لایههای مختلف جامعه، خانواده را تحت تأثیر قرار داده است (جمشیدیها و همکاران، 1392)."