خلاصه ماشینی:
"در پایان اشاره به این نکته هم ضروری است که حلقههای این زنجیر،یعنی قابل پیشبینی بودن و قابل اعتماد بودن و رضایت بخش بودن در یک جامعه مفروض،از سطوح مدیریت بانکها فرابر میرود و کل دولتها و حاکمیتها را نیز فرا میگیرد،زیرا مشتری مداری که یک امر اخلاقی و فراگیر است،نوعا از جنس مردم سالاری میباشد،یعنی همانطور که منافع یک بانک باید در گروی منافع مشتریانش باشد،در سطحی وسیعتر مناع یا مشروعیت یک حکومت هم باید در گروی خواست و آرای عمومی مردم باشد تا بتواند به گونهای مسوولانه عمل کند.
اما،در شرایطی که رفتار و واکنش بالاترین مقامات حکومت یک جامعه مفروض،نه تنها قابل پیشبینی نیست،بلکه این مقامات ارتکاب اعمال غیر مترقبه را جزو افتخارات سیاسی و فضایل مدیریتی خود بشمار میآورند، چگونه یک بانک و یک بانکدار میتوانند قابلیت پیشبینی داشته باشند تا مورد اعتماد مشتریان قرار بگیرند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) یک بانک مشتری مدار،باید قابل پیشبینی باشد و یک بانک قابل پیشبینی هم حتما باید مسوولیتپذیر باشد،و از آنجایی که مسوولیتپذیری دقیقا دارای ابعاد اخلاقی است، پس مشتری مداری هم یک امر اخلاقی بشمار میرود."