چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزشهای ارائه شده از طریق پروشور در ارتقای سطح آگاهی و مهارتهای تربیتی اولیای دانشآموزان انجام گرفت. روش: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش, طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش, شامل کلیه اولیای دانشآموزان و مدیران مدارس شهر تهران بود که نمونهای به تعداد۱۰۰ نفرااز اولیای دانشآموزان و ۳۶۰ نفراز مدیران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از مناطق آموزشی شهر تهران انتخاب شد. از پرسشنامه محققساخته برای جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون Tتک نمونهای استفاده شد. یافتهها: نثایج حاصله از این پژوهش نشان داد که از نظر اولیای دانشآموزان و مدیران مدارس آموزشهای ارائه شده از طریق پروشور به میزان زیادی در ارتقای سطح دانش و آگاهی اولیای دانش آموزان مور بوده است. همچنین از نظر اولیای دانشآموزان و مدیران مدارس آموزشهای ارائه شده از طریق بروشور به میزان زیادی در غنیسازسی مهارتهای تربیتی آنها در ابعاد افزایش رفتارهای مطلوب در فرزندان, ایجاد رفتارهای مطلوب در فرزندان, ارتقای سطح بهداشت روانی» افزایش مهارتهای زندگی, بهبود روشهای تربیثی و رفتار با فرزندان و کاهش تنشهای درون خانواده موّئر بوده است. ننیجهگیری: آموزشهای ارائه شده از طریق بروشور میتواند به افزایش سطح آگاهی و مهارتهای تربیتی اولیای دانشآموزان کمک کند
خلاصه ماشینی:
همچنین از نظر اولیای دانشآموزان و مدیران مدارس آموزشهای ارائه شده از طریق بروشور به میزان زیادی در غنیسازسی مهارتهای تربیتی آنها در ابعاد افزایش رفتارهای مطلوب در فرزندان، ایجاد رفتارهای مطلوب در فرزندان، ارتقای سطح بهداشت روانی، افزایش مهارتهای زندگی، بهبود روشهای تربیتی و رفتار با فرزندان و کاهش تنشهای درون خانواده مؤثر بوده است.
از آنجا که اکثریت اولیای دانش آموزان مشغلههای گوناگون داشته و امکان حضور در جلسات آموزش خانواده در مدارس برای آنها مقدور نیست، بنابراین میتوان از طریق آموزشهای غیرحضوری به ارتقای سطح دانش و آگاهی آنها در زمینه تعلیم و تربیت فرزندان و بهبود شیوه زندگیشان کمک نمود، با درک این موضوع، کارشناسی انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، طی سالهای اخیر بهمنظور تکمیل، استمرار و تعمیم و تعمیق برنامه آموزش خانواده، اقدام به آموزش غیرحضوری خانوادهها در قالب بروشورهای اشاره نموده است.
نتایج آزمونT در مورد نظرات اولیای دانش آموزان درباره مسائل و مشکلات برنامه آموزش غیرحضوری خانواده از طریق بروشور به تصویر صفحه مراجعه شودهمانطور که در جدول 4 ملاحظه میشود مقدار T ردیفهای3،4 و5، در سطح (001/0 >P) معنادار بوده و مقدار T ردیف 1در سطح(05/0 >P) معنادار است.
با توجه به اینکه نتایج پژوهش، بیانگر مؤثر بودن آموزشهای ارایه شده از طریق بروشور در ارتقای سطح دانش و آگاهی اولیای دانش آموزان و همچنین غنیسازی مهارتهای تربیتی آنها است و بهطور غیرمستقیم با یافتههای پژوهشهای قبلی که در زمینه اثربخشی و کارآمدی دورههای آموزش خانواده انجامشده است هماهنگی و همخوانی دارد.