چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش اتربخشی آموزش مهارتهسای مقابلهای بر هوش
هیجانی و سلامت عمومی دانشجوبان مجتمع آموزش عالی کوثر انجام شده است. این پدوهش.
از نیع آزمایشی دوگروهه با پیش آزمون و یس آزمون است. آزمودنیهای پژوهش را دانشجویان
مقطع کارشناسی که در نیمسال اول سال تحصیلی ۸۶- ۸۵ در مجتمع آموزش عالی کوثر اشتغال
به تحصیل داشتند. تشکیل می دهد. نمونه تحقیق حاضر در طی دو مرحله انتخاب شدند. در مر حله
نخست پس از اجرای پرسشنامه سلامت عمومی «گلدبرگ» دانشجوبانی که نمره نان در این
مفیاس بالاتر از۱۸ بود. تعیین شده و سپس ازبین آنان با استفاده از روش تصادفی ساده ۰؟انفر
گزینش شدند که بهطور تصادفی ۲۰ نفر از آنان گروه آزمایش و ۲۰ نفر دیگر گروه کنترل تحقیق
حاضر را تشکیل دادند. سپس پرسشنامههای هوش هیجحانی بار - آن و پرسشنامه سیک مقابله
اجرا شد. دادههای پژوهش حاضر با اسستفاده از آزمون آماری تی (t)مستقل ونی (t) واسته
مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
این بررسی نشان داد که آموزش مهارتهای مقابلهای بر هوش هیجانی و سلامت عمومی گروه
آزمایش ، تاییرگذار بوده تفاوتهای درون گروهی معناداری می شود که این تفاوتها. ارتقای هوش هیجانی و کاهش علایم و شکایات جسمانی و روانی را بهوجود آورده است. اما سبک
مقابله آنان از نظر آماری تفاوت معناداری پیدا نکرده است. تفاوت آماری معناداری
گروههای آزمایش و گواه در متغیر سلامت عمومی دیده شد. اما یس سک مقابله و هوضش هیحانی
تفاوت معناداری ملاحظه نشد. همجنین تفاوت معناداری بین پیش آزمون وپیس آزمون گروه کنترل در متغیرهای هوش هیحانی. کاهش علایم و شکایات جسمانی و روانی دیده نشد.