چکیده:
اشاره
از جمله مسائل پیچیده و پربحث، رابطه بین حوزه و فضای مجازی و تحلیل کمّ وکیف حضور حوزه در این فضاست؛ به گونه ای که برخی ورود حوزه های علمیه به این عرصه را موجب آسیب دیدن آن و برخی دیگر عدم حضور آن را به مثابه ازدست رفتن جایگاه مرجعیت دینی در جامعه می دانند. ازاین رو، نوشته حاضر با بررسی جوانب مختلف این مسئله، درصدد پاسخ به این سوال است که «آموزش فضای مجازی به طلاب، چه آسیب هایی را متوجه حوزه می نماید و چه فرصت هایی برای آن به وجود می آورد؟» برآیند بررسی آرای موافق و مخالف حضور حوزه در فضای مجازی، این است که حضور حوزه با حفظ هوشیاری جهت گرفتارنشدن در آسیب های این فضا، بسیار ضروری است و حوزه های علمیه باید هرچه سریع تر برای بسیج امکانات و تجهیز خویش جهت بهره مندی از فرصت های بی شمار فضای مجازی، اقدام نمایند.
خلاصه ماشینی:
H2>· دیدگاه مخالف استفاده طلاب از فضای مجازی گروهی از کارشناسان این حوزه، با اشاره به ماهیت و کارکرد فضای مجازی، آن را بستر مناسبی برای شکلدهی و ایفای نقش حوزه علمیه ندانسته، معتقدند حوزه باید از ورود به فضای مجازی خودداری نماید.
آیا عاقلانه است که ما تمام محتوای مربوط به خودمان را بیمحابا در چنین فضایی قرار دهیم؟ خامفروشی محتوای دینی، یکی از آفات بسیار مهمّ حضور حوزویان در فضای مجازی است؛ ما منابع دینی خودمان را به صورت عمده و یکجا در اختیار آنها قرار میدهیم و آنان با استفاده از ابزارهای متنوعی که دارند، بر روی آن کار کرده، همان را تحویلمان میدهند.
باید به این سؤال پاسخ داده شود که در امور دینی چه جذابیتهایی هست که میتواند در مقابله با جذابیتهایی هجوگونه، مردم را متوجه مفاهیم دینی نماید؟ H2>· /H2> H2>· دیدگاه میانه در خصوص حضور حوزه در فضای مجازی، یک نظر میانه را نیز میتوان تبیین نمود؛ نظری که معتقد است نه میتوان با چشم بسته و فناوریزده وارد فضای مجازی شد و نه میتوان آن را نفی نمود.
فضای مجازی، بستری را به وجود آورده که در برخی از شئون حوزه، مثل آموزش و پژوهش، بهخوبی میتوان از آن استفاده نمود؛ اما در خصوص برخی از شئونات دیگر حوزه، مثل تبلیغ و تربیت، باید برای حضور در فضای مجازی مطالعات و برنامه ویژه داشت.