چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی علل کلیدی ایجاد فساد اداری در شهرداری تهران است. روش تحقیق مورد استفاده آمیخته متوالی اکتشافی با استفاده از ابزارهای کیفی و کمی است. به این ترتیب که در بخش کیفی از روش مصاحبه و در کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر در مرحله کیفی مدیران و خبرگان شهرداری تهران و در مرحله کمی نیز کلیه کارکنان و مدیران شهرداری تهران بودند. در مرحله اول که مرحله کیفی بود از روش نمونه گیری قضاوتی تعمدی استفاده شد که با 18 نفر از خبرگان و مدیران شهرداری تهران مصاحبه های عمیق صورت گرفت. در پژوهش حاضر پس از تحلیل مصاحبه ها با استفاده از شیوه تحلیل محتوا و استخراج کدها، شاخص های طراحی پرسشنامه در غالب علل بروز فساد اداری مشخص گردید. در مرحله دوم که مرحله کمی پژوهش بود، نسبت به توزیع و جمع آوری پرسشنامه محقق ساخته در بین 300 نفر از کارکنان و مدیران شهرداری تهران اقدام گردید. داد ههای کمی با استفاده از آزمو نهای آماری از جمله آزمونتی تک نمونه ای و آزمون رتبه ای فریدمن تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد از نظر افراد نمونه آماری، همه عوامل مستخرج از مرحله کیفی به عنوان علل موثر در بروز فساد در شهرداری تهران شناخته می شوند. در رتبه بندی علل بروز فساد اداری در شهرداری تهران نتایج نشان داد بین سه عامل سازمانی، فردی و محیطی موثر در بروز فساد اداری؛ عوامل فردی به عنوان اولویت اول، عوامل سازمانی اولویت دوم و عوامل محیطی اولویت سوم می باشند.
خلاصه ماشینی:
"کریمیان و همکارانش (١٣٩٣) در مقاله خود با عنوان " تأثیر موقعیت جغرافیایی شهرهای مرزی بر سلامت اداری (مطالعه موردی : ادارات دولتی در منطقه سیستان )" بیان می دارند که ، داشتن همسایگانی مانند افغانستان و پاکستان که از نظر توسعه یافتگی در جهان رتبه های آخر را دارند مشکلات بسیاری به مناطق مرزی ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان وارد کرده است در جوامعی که ساختار سیاسی به صورت تمرکزگرا می باشد و قدرت دولت در همه بخش ها ریشه دوانیده است به گونه ای که انجام هر امری از امور مردم تنها با عبور از مجرای دولت امکان پذیر می شود و سرنخ انجام همه امور به دست دولت و کارکنان دولت است ، به طورطبیعی میزان برخورد ارباب رجوع با دستگاه های دولتی افزایش یافته و همین افزایش تقاضا از طرف مردم و کمبود منابع و امکانات از سوی دولت زمینه بروز فساد اداری را افزایش می دهد در این پژوهش سعی شده تا با تحلیل تأثیر عوامل محیطی - جغرافیایی نقش و تأثیر آن را در سلامت اداری شهرهای مرزی بررسی گردد بدین منظور در این پژوهش فاکتورهای سلامت اداری از قبیل (نظارت و ارزیابی ، بازیافت دارایی ها، قانونگذاری ضد فساد، ارتقاء آگاهی ، نهادسازی ) با استفاده از اطلاعات پرسشنامه و مدل TOPSIS در بین کارشناسان اداری مورد بررسی و اولویت بندی قرار گرفتند."