چکیده:
Common culture is the basis of exact identification of nations and the manner of their
distinctions from others. Cultural and social beliefs are inseparable parts of human
lives as they always lived with human beings right from their creation. In a way that
even today a number of beliefs of civilized people, with regard to a chain of
appropriate or inappropriate rites and ceremonies, have roots in ancient days. As
such, identifying and presenting an exact analysis could be possible only through the
investigation of past cultures of different people and nations. A common and deep
belief among human being is evil eye that too has an ancient precedence. Documents
acquired from cave paintings, medieval historical records and number of repelled
witchery stones narrate and confirm the prevalence of this particular belief among
people through centuries and ages.
The present paper tries to respond to the question that whether evil eye being one
of the ancient cultural beliefs of our people prevailed among other nations around the
world, too? In case of its prevalence, whether or not religious sources confirm it? As
such, the authors have tried to study ancient people and important world religions in
order to reach to conclusion. They finally came to the point that different religious
sources—including Islamic ones confirm the prevalence of witchcraft/evil eye among
nations and people around the world.
فرهنگ عامه اساس درست شناخت ملتها و وجه تمایز قومی از قوم دیگر است. باورهای فرهنگی و اجتماعی فصل جداییناپذیر زندگی بشرند و از ابتدای خلقت همواره با او بودهاند به گونهای که حتی بسیاری از باورهای مردم متمدن امروزی نسبت به یک سلسله مناسک و مراسم و شایست و ناشایستهای کنونی او، ریشه در ژرفای قرون و اعصار گذشته دارد؛ بنابر این شناخت و ارائه تحلیل درستی از آنها فقط با کاوش در گذشتههای فرهنگی اقوام و ملل، امکانپذیر تواند بود. یکی از این اعتقادات عمومی و عمیق بشر، اعتقاد به چشم¬زخم است که در فرهنگ ملل سابقهای دیرینه دارد. اسناد به دست آمده از نقاشیهای انسانهای نخستین در درون غارها، سنگ نوشته ها و آثار مکتوب قرون وسطی، اوراد و سنگهای فراوان دفع چشمزخم، حکایتگر و تأیید کننده رواج این اعتقاد در بین اقوام و ملل گوناگون در قرون و اعصار مختلف است .
نگارندگان در این مقاله درصدد هستند به این سؤال پاسخ دهند که چشم زخم به منزله یکی از باورهای فرهنگی باستانی و قدیمی مردم ما، آیا در بین سایر اقوام وملل جهان نیز از دیرباز رواج داشته است یا نه؟ و درصورت رایج بودن آیا منابع دینی و اعتقادی آن را تأیید کردهاند یا خیر ؟ بنابر این نگارندگان در این مقاله برای دست¬یابی به پاسخ این پرسش، به بررسی این باور در میان اقوام باستانی و ادیان مهم جهان پرداخته¬اند ونشان داده¬اند که گذشته از رواج باور چشمزخم آن در بین همه اقوام و ملل جهان، منابع متعدد دینی و از جمله منابع اسلامی نیز آن را تأیید کرده¬اند.
خلاصه ماشینی:
"Belief in Evil Eye among People of Antiquity and Divine Religions Gholam Hossein Gholamhosseinzadeh 1, Afsoon Ghambari 2 Received: 27/7/2009 Accepted: 21/6/2010 Abstract Common culture is the basis of exact identification of nations and the manner of their distinctions from others.
Burning the seeds of Aspand (harmel), carrying amulets, talisman or spells, stones, hand-bands and necklaces or displaying a particular design and painting at homes are other methods prevalent among people of different nations to ward off the evil eye.
Phillip Warring in his book "Superstitious Culture" considers the evil eye as an old fallacy that the ancients often linked to magic or related beliefs hence; they convicted the evil eyed people with death.
Hadith and Islamic Tradition Evil eyes and their effects have sequentially been narrated by Hadith and traditions of Prophet Muhammad and Imams and perhaps it can be said that these generally confirm this (رجوع شود به تصویر صفحه) ﺣ Prophet Muhammad once said an envious eye brings down a person from the peak of a mountain due to enough power and intensity [Bahar al-Anwar Vol. 6].
As a whole, it must be said that accepting evil eye effects summarily doesn’t mean that destructive works and vulgar actions be given shelter that is not only against the religious principles rather causes doubt and rejection by uninformed people about the real aspect, in a way that infecting realities with superstitions have put undesirable effects on the minds [Tafsir e-Namuneh Vol. 24:427-28]."