چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی کیفیت خدمات دانشکدة تربیت بدنی و مقایسة آن با دیگر دانشکده های دانشگاه گیلان و تاثیر آن بر خوشنامی آنها بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی بود و جامعة آماری پژوهش را تمام دانشجویان دانشگاه گیلان در سال های تحصیلی 93-94 و 94-95 (3834 نفر) تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری نسبتی ـ تصادفی ساده، تعداد 460 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، دو پرسشنامة سنجش خوشنامی (فومبران، 1996) و ادراکات و انتظارات مشتری از کیفیت خدمات ارائهشده بر اساس مدل سروکوال (1985) بودند. روایی پرسشنامه ها را 15 نفر از استادان دانشگاه تایید کردند و اعتبار آن با استفاده از آلفای کرونباخ بهترتیب 0/86 و 0/85 محاسبه شد. از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. یافته های این مطالعه نشان داد اختلاف معناداری بین دانشکده های دانشگاه گیلان در کیفیت خدمات وجود نداشت، اما دانشکدة تربیت بدنی در بعد اعتبار، نسبت به دیگر دانشکده ها جایگاه بالاتر و در دو بعد پاسخگویی و تضمین، جایگاهی پائین تر داشت. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت خدمات، اثر مثبت و موثری بر خوشنامی دانشکده ها دارد. به نظر می رسد برای بهبود کیفیت خدمات ارائهشده و در نتیجه افزایش خوشنامی دانشکدههای دانشگاه گیلان، بهویژه دانشکدة تربیتبدنی، لازم است تا مسئولان به کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی در دانشکده، تسهیل و بهبود روابط کارکنان و استادان با دانشجویان، توجه به تجهیزات، امکانات و فضاهای دانشکده و ایجاد حس اعتماد و اطمینان در دانشجویان توجه ویژه ای داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"به نظر میرسد برای بهبود کیفیت خدمات ارائهشده و در نتیجه افزایش خوشنامی دانشکدههای دانشگاه گیلان، بهویژه دانشکدة تربیتبدنی، لازم است تا مسئولان به کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی در دانشکده، تسهیل و بهبود روابط کارکنان و استادان با دانشجویان، توجه به تجهیزات، امکانات و فضاهای دانشکده و ایجاد حس اعتماد و اطمینان در دانشجویان توجه ویژهای داشته باشند.
با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، برای بهبود کیفیت خدمات ارائهشده و در نتیجه افزایش خوشنامی دانشکدههای دانشگاه گیلان، بهویژه دانشکدة تربیتبدنی، لازم است مسئولان دانشکده به کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی در دانشکده، تسهیل و بهبود روابط کارکنان و استادان با دانشجویان و ایجاد فرهنگ پاسخگویی در آنها، توجه به تجهیزات، امکانات و فضاهای دانشکده و ایجاد حس اعتماد و اطمینان در دانشجویان، توجه ویژهای داشتنه باشند.
Evaluation of Educational Service Quality in Physical Education and Sport Science Facualty of University of Guilan Based on SERVQUAL Model.
Evaluation of Quality of Educational Service with SERVQUAL Model from the Perspective of Students of Kurdistan University of Medical Sciences.
The Evaluation of the Services Quality of the Physical Education and Sports Science Faculty of the Guilan University Trough KANO- QFD.
استناد به مقاله The Effect of Service Quality on Reputation of Faculties and Obtaining the Rank of Physical Education and Sport Science Faculty (Case Study: University of Guilan) M.
Assistant Professor of Sport Management, University of Guilan* Received: 2016/12/11 Accepted: 2017/02/04 Abstract The purpose of this study was to investigate the service quality in physical education faculty and compare it with other faculties of University of Guilan and determining the effect of it on their reputation."