چکیده:
اغلب سازمان ها بمنظور افزایش بهره وری و نهایتا دستیابی به مزیت رقابتی جهت ماندگاری
پایدار در عرصه تجارت جهانی بخش وسیعی از تمرکز و توجه خود را به رفع مسائل مشکلات و نقاط ضعف موجود در سیستم ها و فرایندهای خود می نمایند . سازمان ها منابع و
زمان زیادی را صرف تدوین و توسعه استراتژی های خود می نمایند اما اغلب آنها در مرحله
اجرای استراتژی با شکست مواجه می شوند. .سازمان ها به دنبال دستیابی به موفقیت از
طریق عملکرد یکپارچه فرآیندها و فن آوری هستند تا بتوانند نیازهای مشتریان خود را پاسخ
دهند. امروزه استفاده ازمتدولوژی شش سیگمای ناب برای سازمانهایی که در دنیای رقابتی
فعالیت می کنند بسیار کاربردی است. اهمیت اجرا و پیاده سازی شش سیگمای ناب در یک
سازمان در این است که مسله و یا فرآیند مورد بررسی به درستی کشف شود و انتخاب فرآیند
در جهت اهداف استراتژیک سازمان باشد تا از این طریق سازمان با بهبود عملکرد فرآیند بتواند
هدفمند و در راستای بهبود مستمر گام بردارد. هدف از این پژوهش انتخاب یک فرآیند
استراتژیک از میان فرآیندهای گروه حسابداری بانک قوامین بمنظور بهبود عملکرد از طریق
بکارگیری متدولوژی شش سیگمای ناب بود.به همین منظور در این پژوهش برای انتخاب فرآیند
استراتژیک ابتدا معیارهای انتخاب فرآیند از طریق شش سنجه اصلی کارت امتیاز متوازن و با
نظر خبرگان بانک قوامین » شناسایی شدند و سپس اطلاعات مربوط به فرآیندهای گروه
حسابداری ازطریق بانک اطلاعاتی واحدهای مختلف بانک قوامین و همچنین مصاحبه با خبرگان
یانک جمع آوری شد.در نهایت با استفاده از مدل کارایی متقاطع در تحلیل پوششی داده ها
سنجش کارایی فرآیندها صورت گرفت » نتایج نشان داد که فرآیند شماره ۱۸ در رتبه نخست
قرار گرفت و به عنوان فرآیند استراتژیک بانک جهت ایجاد بهبود مستمر در متدولوژی شش
سیگمای ناب » معرفی شد.