چکیده:
انسانهای بزرگ چرا مقصد خاصی را برای گردشگری انتخاب میکنند؟ و در انتخاب خویش به دنبال تأمین چه نیازها و رسیدن به چه اهدافی میباشند؟ افراد و اشخاص تاثیرگذاری مانند ناصرخسرو که بر شعر و ادبیات و سفرنامه نویسی ایران تأثیری شگرف نهاده است، حتی سفر رفتنشان نیز میتواند برای دستیابی به اهدافی والا در راستای خدمت به انسان و انسانیت باشد و مطالعه سفرها جنبههای مختلفی از شخصیت و زندگی آنان و عصری که درآن زندگی میکردند را هرچه بهتر و بیشتر نمایان میکند. در این مقاله تلاش شده است پس از معرفی مختصر ناصرخسرو و گردشگری و پرداختن به نظریه کرامپتون و بیان معرفی هفت انگیزهای که او برای گردشگری عنوان کرده است، شامل خودشناسی، استراحت، رهایی از محیط یکنواخت، پرستیژ، بازگشت به عقب، تقویت روابط نزدیک و تسهیل ارتباطات اجتماعی میباشند؛ به تطبیق و یافتن مصادیقی برای هر عنوان و انگیزه در خصوص سفر هفت ساله ناصرخسرو پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
نویسنده مسئول: لیلا هاشمیان چکیده انسانهای بزرگ چرا مقصد خاصی را برای گردشگری انتخاب میکنند؟ و در انتخاب خویش به دنبال تأمین چه نیازها و رسیدن به چه اهدافی میباشند؟ افراد و اشخاص تاثیرگذاری مانند ناصرخسرو که بر شعر و ادبیات و سفرنامه نویسی ایران تأثیری شگرف نهاده است، حتی سفر رفتنشان نیز میتواند برای دستیابی به اهدافی والا در راستای خدمت به انسان و انسانیت باشد و مطالعه سفرها جنبههای مختلفی از شخصیت و زندگی آنان و عصری که درآن زندگی میکردند را هرچه بهتر و بیشتر نمایان میکند.
در این مقاله تلاش شده است پس از معرفی مختصر ناصرخسرو و گردشگری و پرداختن به نظریه کرامپتون و بیان معرفی هفت انگیزهای که او برای گردشگری عنوان کرده است، شامل خودشناسی، استراحت، رهایی از محیط یکنواخت، پرستیژ، بازگشت به عقب، تقویت روابط نزدیک و تسهیل ارتباطات اجتماعی میباشند؛ به تطبیق و یافتن مصادیقی برای هر عنوان و انگیزه در خصوص سفر هفت ساله ناصرخسرو پرداخته شود.
و راه حج در پیش میگیرد که در طی این سفر هفت ساله به مصر که مرکز خلافت فاطمیان است رفته و «سعی میکرد در ورای الفاظ و ظواهر نفوذ کند و چیزی بیشتر از فهم عوام جوید، چراکه ظواهر شریعت را سخت حقیر و بی اعتبار مییافت و در ورای آن ظواهر چیزی دیگری میجست، در این شرایط حکمت و شیوه اندیشه اهل باطن روح ناآرام او را آرام میبخشید»(زرینکوب،63:1343): پیموده شد از گنبد بر من چهل و دو جویای خرد گشت مرا نفس سخنور (ناصرخسرو،509:1365) پرستیژ «انگیزهای گه جایگاه و پرستیژ فرد را مد نظر داده است، تقویت و توسعه شخصی را از طریق آموزش و کسب اطلاع جستوجو میکند»(رنجبریان و زاهدی،62:1388).