چکیده:
هدف از مطالعه حـاضر، بررسی نقش تبیین کنندگی هوش معنوی و جهت گیری مذهبی در سازه خرد بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. شرکت کنندگان این مطالعه را 120 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا تشکیل می دادند. در این مطالعه، ابزارهای پژوهش عبارت بودند از مقیاس جهت گیری مذهبی (SAWS)، مقیاس هوش معنوی (SII)، و سه مقیاس سنجش خرد شامل مقیاس سه بعدی خرد (3D-WS)، مقیاس ارزش های بنیادین (FVS)، و مقیاس از خودفراروی (ASTI). برای تحلیل داده ها، از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان می دهند که در مقیاس سه بعدی، ترکیب مولفه های هوش معنوی و جهت گیری مذهبی %20 از واریانس خرد را تبیین می کنند. دیگر مقیاس های خرد با جهت گیری مذهبی ارتباط معناداری ندارند اما ارتباط آنها با هوش معنوی معنادار است.
The aim of the present study was to investigate the role of spiritual intelligence and religious orientation in explaining wisdom construct. Method of the present study was descriptive and correlational. Participants were 120 students of Bu-Ali Sina University، Hame-dan. The measures of Religious Orientation، Spiritual Intelligence Inventory، and three scalese of wisdom including Three-Dimensional Wisdom Scale (3D-WS)، Adult Self-Transcendence Inven-tory (ASTI)، and Fundamental Values Scale (FVS) were used. Multiple regression and Pear-son’s correlation methods were used to analyze the data. The results showed that in 3D-WS، the combination of components of spiritual intelli-gence and religious orientation explains 20 per-cent of wisdom’s total variance. No other signi-ficant relationships were found between other scales of wisdom and religious orientation; how-ever، they were significantly associated with spiri-tual intelligence.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر 1- Sternberg's Balance Theory 2- wisdom 3- practical intelligence 4- Seivert 5- Leonard 6- value judgments 7- Clayton 8- personality characteristics 9- Ardelt 10- implicit knowledge 11- Godlovitch 12- Moberg 13- Baltes 14- Staudinger 15- Brown 16- Greene 17- Van Doren اطلاعات و دانش ، آنچه که سعادت بشر را رقم ميزند خرد است .
بـه عبـارت 1- Mele 2- Schwartz 3- Allport 4- Ross 5- intrinsic religious orientation 6- extrinsic religious orientation 7- Neyring 8- Lens 9- Vansteenkiste 10- Soenes 11- spiritual intelligence 12- inner guidance and motto 13- intellectual balancing 14- internal and external tranquility 15- performance combined with insight 16- amenity 17- kindness 18- Wiggles Worth 19- Emmons ديگر، او هوش معنوي را چهارچوبي براي شناسايي مهارت ها و تواناييهاي مورد نياز بـراي درک عميق پرسش هاي حياتي و بينشي در سطوح چندگانۀ آگاهي و سازماندهي آنها ميداند.
روايي همگراي اين مقياس با "شاخص هدفمندي در زندگي" يانگ ٩ (٢٠١١) و جيسون ١٠ و همکـاران (٢٠٠١) برابـر ٠/٤٢ به دست آمد و روايـي واگـراي ايـن مقيـاس نيـز، کـه از طريـق سـنجش همبسـتگي آن بـا مقيـاس از خـودبيـگانـگي ١١ِ لـوِنسـون ١٢، جنـينـگز١٣، آلدوين ١٤، و شيرايشي ١٥ (٢٠٠٥) محاسبه گرديد، برابر ٠/٣٠- 1- Three-Dimensional Wisdom Scale 2- cognitive 3- reflective 4- affective 5- Self-Assessed Wisdom Scale 6- Taylor 7- Bates 8- Webster 9- Yang 10- Jason 11- self-alienation 12- Levenson 13- Jennings 14- Aldwin 15- Shiraishi به دست آمد (نوقابي، جهان ، رشيد، و رضايي، ١٣٩٣).