چکیده:
زمینه و هدف: اختلالهای رفتاری، مشلات شایع و ناتوانکنندهای هستند که برای خانواده و کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد میکنند و با شیوع بالایی از مشکلات و پیامدهای منفی اجتماعی همراه هستند. هدف از پژوهش حاضر، ساخت مقیاس سلامت روانشناختی کودکان ـ فرم والدین بود.
روش: برای انجام این پژوهش در ابتدا 190 گویه تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 125 گویه جهت قرار گرفتن در نسخه مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش والدین دانشآموزان مدارس ابتدایی شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی در سال تحصیلی 96- 1395 بود. نمونه دربرگیرنده حدود 100 نفر از والدین در هر یک از استانها بود که از دو شهرستان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. در مجموع نمونه پژوهش حاضر بالغ بر 600 نفر بود.
یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل گویه ها، نشان از حذف 14 گویه داشت. تحلیل عاملی اکتشافی به روش مجذورات تعمیمیافته و چرخش ایکوامکس نشان داد که این نسخه از مقیاس با شش مولفه دارای ساختار ساده و هماهنگ با چهارچوب نظری است. دامنه ضرایب همگونی درونی (آلفای کرونباخ) مولفههای استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامت روانشناختی کودکان بین 65/ 0 (خودتنظیمی) تا 90/ 0 (نقص در انجام تکالیف) به دست آمد. همچنین بررسی ضرایب همبستگی گویه ها با زیرمقیاسها نشان میدهد که این ضرایب بین 17/ 0 (گویه 101) و 73/ 0 (گویه37) است.
نتیجهگیری: در مجموع، میتوان گفت نسخه مقدماتی گزارشی والدین سلامت روانشناختی کودکان مقطع ابتدایی، از ویژگی های مطلوب روانسنجی برخوردار است که انجام بررسیهای بیشتر میتواند به بهبود ویژگیهای آن منجر شود.
Background and Purpose: Behavioral disorders are prevalent and disabling, which cause many problems for family and children and are accompayning with social negative consequences. Present study aims to develop a scale of psychological pathology for children-parent form. Method: An initial item pool of 190 was generated and after first edition 125 items were selected to comprise the preliminary version of the scale. Population includes parents of elementary school students in six states of Alborz, Eastern Azerbaijan, Sistan & Baluchestan, and Fars & Khorasan Razavi. Sample includes about 100 parents in each state which were randomly chosen from two cities in each state. In sum, sample consists of 600 parents.
Results: Results from item analysis supported the exclusion of 14 items. Factor analysis with generalized least squares method and equamax rotation was performed on the item responses and yielded a 6 factor solution which is consistent with the theoretical framework. Reliability coefficients of subscales ranged between 0.65 (self-regulation) and 0.90 (homework deficiency). Evaluation of correlation coefficients between items and subscales illustrated those coefficients to vary between 0.17 (item 101) and 0.73 (item 37).
Conclusion: Findings suggest that the preliminary scale of psychological health for children-parent form has adequate psychometric properties, and further research can improve it.