چکیده:
هدف: مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروهدرمانی شناختی- رفتاری بر نارضایتی از تصویر بدنی و حساسیت بین فردی زنان دارای نارضایتی از تصویر بدنی بود.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل همراه با پیگیری ۳ ماهه بود. جامعه آماری شامل زنان مراجعهکنندهی ۲۳-۳۸ سالهی دارای نارضایتی از تصویر بدنی در سال ۹۵-۱۳۹۶ به مراکز سلامت شهرداری تهران بود. از طریق نمونهگیری خوشهای بر اساس پهنهبندی شهرداری تهران پنج منطقه انتخاب و از هر منطقه چهارخانه سلامت بهتصادف انتخاب شد، بدین طریق ۴۵۳ نفر از مجموع ۲۰ خانهی سلامت حجم نمونه را تشکیل دادند، که با توجه به نمرات برش در پرسشنامهها، ملاکهای ورود و خروج، درنهایت تعداد ۴۵ زن انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامههای خرده مقیاس حساسیت بین فردی (SCL-۹۰R)،(Dragutes and others۱۹۸۴ )، روابط چندبعدی بدن-خود، (Cash, ۱۹۹۷) بود. گروههای آزمایشی ۱۲ جلسه، ۹۰ دقیقهای(هفتهای یک جلسه) تحت گروهدرمانی شناختی رفتاری و گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند.
یافته¬ها: یافتههای تجزیهوتحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد الف) گروهدرمانی شناختی- رفتاری و گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بهطور مشابه سبب بهبود رضایت از تصویر بدن گردیدند ب) گروهدرمانی شناختی- رفتاری بهطور معناداری سبب کاهش حساسیت بین فردی در پسآزمون شد اما این تاثیر در پیگیری سهماهه پایدار نماند. لذا این روشهای مداخله در بهبود مشکلات روانشناختی این گروه از افراد موثر می باشد.
خلاصه ماشینی:
"این گروه از زنان برای از بین بردن نارضایتی از تصویر بدنی ١، و نزدیک کردن واقعیت بدنی به ایده آل های درونی شده از راهبردهای مختلفی نظیر رژیم ها، ورزش افراطی، وایت و هایول (٢٠١٠ & White ,Halliwell)؛ الگوهای رفتاری شبیه اختلال خوردن و لیپوساکشن ، فردریک ، کلی، لنتر، سندهو و تی سانگ (٢٠١٦ ,Tsong &Frederick, Kelly,Latner, Sandhu, )؛ آرایش ، جراحی زیبایی، پیرسون ، هفنر و فولت (٢٠١٠,Pearson,Heffner, Follette ) استفاده میکنند.
(Chow Tan, 2016 در درمان شناختی- رفتاری اعضا در جلسات گروهی به نحوه ی توجه انتخابی خود به مشخصه های ظاهری در روابط بین فردی پی بردند، آن ها از طریق تمرینات ، افکار خود آیند منفی یا خطاهای فکری نظیر ذهن خوانیهای خود در روابط بین فردی را شناسایی کردند و دریافتند که چگونه خطاهای فکری بر توجه انتخابی آن ها به مؤلفه های ظاهری تأثیر گذاشته است و با تمرینات توانستند این خطاها را استخراج کنند و هیجانات مرتبط با خطاها را شناسایی کردند، هیجان هایی مانند احساس گناه ، شرم ، اضطراب و غم که سبب شده بود برای کاهش آن ها به صورت اغراق آمیزی به انجام راهبردهایی نظیر نوع لباس پوشیدن ، آرایش ، تمایل به جراحی و به تعویق انداختن مناسبات اجتماعی مثل رفتن به کلاس ورزشی تا زمانی که کاهش وزن صورت بگیرد، بیانجامد."