چکیده:
پیچیدگی عمل تفکر و یادگیری در انسان از یک سو و دشواری طبیعی مفاهیم، مهارت ها و استدلال های ریاضی از سوی دیگر و نیز ضعف برخی از معلمان و شفاف نبودن هدف های برنامه ای و عامل هایی دیگر موجب ناکامی بسیاری از فراگیران در کسب نتایج مطلوب در دروس ریاضی و در نتیجه بیزاری و دلسردی آنان در این قلمرو مهم از دانش بشری شده است. در واقع به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران ریاضیات عرصه ای است دشوار هم برای تدریس و هم برای یادگیری. در این میان چگونگی تدریس و رفتار مدرسان ریاضی بسیار حائز اهمیت می باشند. بسیاری از مشکلات درون فردی یادگیری ریاضیات برای فراگیران با رفتار مناسب مدرسان قابل حل می باشد و برخوردهای ناشایست مدرسان می تواند به این مشکلات دامن بزند و هدف اصلی یاددهی ـ یادگیری را مختل نماید. تاثیر جنبه های احساسی و عاطفی بر آموزش و یادگیری ریاضیات موضوع مهم و انکارناپذیری است. معلم ریاضی در چگونگی رفتار کلاس اعم از رفتار علمی و اخلاقی نقشی جدی بازی می کند و می تواند با رفتار به هنجار خود محیطی مناسب برای یادگیری مطلوب را فراهم آورد. فراگیران در جریان یادگیری ریاضی با مشکلات فراوانی مواجه هستند. ریشه حل برخی از این مشکلات را نمی توان تنها در فراگیران جستجو کرد بلکه باید در رفتار و اخلاق معلمان ریاضی پیدا کرد.
For many thinkers, mathematics is a difficult subject to be taught and to learn. Meanwhile teachers` manner of teaching and actions is notable. Teachers` right actions would lead to the soutions of many difficulties in the field and on the contrary, their wrong actions may intensify the difficulties and throw main purpose of learning into disarray. Impact of emotional and feelings on teaching and learning mathematics seem to be notable and may not be rejected. Those theaching the subject may play an effective roal in class and prepare a desirable space for learning in two fields of morality and education. The learners are exposed to many difficulties in the course of learning mathematics. Most of the difficulties lie in teachers` ethical and educational deeds.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش اخلاق در فرایند آموزش ریاضی مهدی انبارلویی 1 چکیده پیچیدگی عمل تفکر و یادگیری در انسان از یک سو و دشواری طبیعی مفاهیم، مهارتها و استدلالهای ریاضی از سوی دیگر و نیز ضعف برخی از معلمان و شفاف نبودن هدفهای برنامهای و عاملهایی دیگر موجب ناکامی بسیاری از فراگیران در کسب نتایج مطلوب در دروس ریاضی و در نتیجه بیزاری و دلسردی آنان در این قلمرو مهم از دانش بشری شده است.
(علم الهدایی، 1380: 101) در صورتی که معلمان خود دچار اضطراب ریاضی باشند، این اضطراب میتواند به شاگردان نیز منتقل گردد و آنان را با مشکلاتی در عرصه یاددهی ـ یادگیری ریاضیات مواجه سازد.
(علم الهدایی، 1388: 19) این بدین معناست که فراگیران ریاضی گاه با عوامل مؤثری بر یادگیری مواجه هستند که از اختیار آنها خارج است.
(فیض کاشانی، 1372: 1 / 314) شیوه آموزشی مفاهیم و مهارتهای ریاضی بدون توجه به تفاوتهای فردی فراگیران امری غیر علمی است و طبعا بهرهوری مطلوب را در یادگیری ریاضیات به همراه نخواهد داشت.
با توجه به جنبههای عاطفی و روانی و تفاوتهای فردی فراگیران ریاضی و انگیزشها و سبکهای مختلف یادگیری آنها و همچنین بدفهمی و پنداشتهای غلط و انتزاعی بودن ریاضیات، معلم ریاضی میتواند با رفتار بههنجار خود محیطی مناسب برای یادگیری مطلوب را فراهم آورد.
ازاینرو با توجه به دلایل مطروحه شجاعت در کلاسداری، شوخطبعی، صبر و شکیبایی، ایجاد امید و انگیزه، تکریم شاگردان و ملاحظه تیپهای شخصیتی در تدریس و ارزشیابی، ویژگیهای اخلاقی بسیار مهم و مؤثری هستند که معلمان ریاضی باید آنها را رعایت کنند.