چکیده:
زیبایی یکی از مفاهیم پیچیده است که به راحتی نمیتوان برای آن تعریف دقیقی ارائه کرد. از سویی زیبایی یک امر مطلق نیست و هر فردی با توجه به معیارهای شخصی خود امری را زیبا یا زشت میداند. یکی از ویژگیهای ذاتی ادبیات به عنوان یک هنر نیز، زیبایی است. در این مقاله به بررسی عناصر برجستۀ موسیقایی، زبانی و تصویرساز در شعر منوچهر آتشی و چگونگی ارتباط و پیوند آنها با عاطفۀ شعری پرداخته شده است؛ عناصری که با ایجاد هنجارگریزی موجب زیبایی شعر شدهاند. از آنجا که اشعار آتشی معمولاً نتیجۀ مشاهدات و تجربیات و کشفیات درونی است، نوآوریها و هنجارگریزیهای شاعر در بخش موسیقایی، در بخش زبانی؛ یعنی واژهگزینی و هنجارگریزی نحوی و در بخش بهرهگیری از صور خیال با بسامد بالایی دیده میشود. همچنین شاعر به خوبی توانسته است عاطفه و اندیشه شعری را از طریق این سه بخش یاد شده به خواننده القاء کند؛ بنا بر این ارتباط مناسبی بین عاطفه شعری و بخشهای موسیقایی و زبانی و تصویرهای شعری دیده میشود.
Aesthetics is a complicated concept for which no one can give an explicit definition.It is not an absolute subject and every person can see something beautiful or ugly from different perspectives.one of the inherent feature of literature is beauty. the present article studies musical ،linguistic and imagery elements of Atshi`s poems to show their relationships with poetical emotion،the elements creating beauty through deviations.Because Atashi`s poems originates from internal experiences and inspirations ،innovations and deviations in the musical and linguistic sections ،that is،diction and syntactic deviations are of a high frequency.Moreover، the poet has been able to induce the poetical emotions to the readers very well by these three devices.Thus، there is a proper relationship between the poetical motion and musical ،linguistic and poetical images.