چکیده:
جمع زیادی از مستشرقان در رد و انکار وحیانیت قرآن» تلاشهایی کرده و دراین خصوص
شبهاتی مطرح نمودهاند. برای نمونه این دسته از مستشرقان نظریه «اقتباس قرآن ازعهدین» را
مطرح کرده بدین وسیله اصالت متن و استقلال محتوایی قرآن را مخدوش نموده آن را در
بسیاری از موارد منعکس کننده متون بهودیت و مسیحیت قلمداد میکنند. پرسشهایی که
مطرح میشود این است که نظریه اقتباس چیست؟ پژوهشگران شیعه در راستای رفع این شبهه
و پاسخ به آن به چه ادلهای استناد کردهاند؟ پژوهش حاضر در جهت بررسی این شبهه, به بیان
ادله مطرح شده در رد آن از سوی علمای شیعه میپردازد. مستشرقان به علت وجود برخی
اشتراکات در تعالیم موجود در قرآن و عهدین از قبیل: عقایده احکام و قصص انبیاء ادعای اقتباس
قرآن ازعهدین را مطرح کردهاند؛ امّا به منشا مشترک همه وحیهای الهی و تفاوتهای ماهوی
مضامین قرآن و عهدین و تناقضهای موجود در عهدین که نتیجه تحریف در آن است و
همچنین برخلاف عهدین, به عدم تعارض مفاهیم قرآن با علوم جدید و اینکه قرآن پاسخگوی
نیازهای بشر در هر زمان و مکان استء توجه نکردهاند. این ادله اثبات میکند که هیچ یک از
دلایل مدعیان شبهه نمیتواند ادعای آنان را ثابت نماید. روش مطالعه در این تحقیق از نوع
پژوهش اسنادی» به صورت توصیفی - تحلیلی است و برای تبیین دیدگاه به کتب و مقالات
مختلف مراجعه شده است که در نهایت تحلیل نگارندگان ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
مستشرقان به علت وجود برخی اشتراكات در تعالیم موجود در قرآن و عهدین از قبیل: عقاید، احکام و قصص انبیا، ادعای اقتباس قرآن ازعهدین را مطرح کردهاند؛ امّا به منشأ مشترك همه وحیهای الهی و تفاوتهای ماهوی مضامین قرآن و عهدین و تناقضهای موجود در عهدین که نتیجه تحریف در آن است و همچنین برخلاف عهدین، به عدم تعارض مفاهیم قرآن با علوم جدید و اینکه قرآن پاسخگوی نیازهای بشر در هر زمان و مکان است، توجه نكردهاند.
عناصر مشترك كه مستشرقان به آنها استناد كرده و شبهه اقتباس قرآن از كتب مقدس را مطرح نمودهاند، به چند حوزه مربوط میشود كه عبارتند از: حوزه عقاید و اخلاق، احکام و قصص تاریخی كه در ادامه به طرح آنها در دیدگاه مستشرقان پرداخته، سپس این موارد در قرآن بررسی میگردد: 1ـ اصول اعتقادی، اخلاقی و احكام مشترك اندرو ریپین سرویراستار کتاب راهنمای قرآن(Black well) که در سال 2006 چاپ گردید؛ مدعی است: همه متون قبلی در قرآن به تصویر در آمده است (Rippin .
بررسی و تحلیل در بررسی سخن ریپین این چنین میتوان بیان كرد كه: ممكن است (صُحُفِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى( (اعلی/19) توضيحى براى (الصُّحُفِ الْأُولى( (اعلی/ 18) باشد، اين احتمال نيز وجود دارد كه بيان و مصداق روشن آن باشد، که صحف اولی همه كتب انبياى پيشين را شامل مىشود و در توضیح آن، به این حدیث میتوان اشاره کرد: پيامبر در پاسخ ابوذر که میپرسد: خداوند چند كتاب نازل فرموده است؟ مىفرمايد: يكصد و چهار كتاب، ده صحيفه بر آدم، پنجاه صحيفه به شيث، سى صحيفه بر ادريس، ده صحيفه بر ابراهيم (كه مجموعاً يكصد صحيفه مىشود) و تورات و انجيل و زبور و قرآن (طبرسی، مجمع البيان، 1372: 10/ 476؛ حقى بروسوى، روح البيان، بیتا: 9/ 246؛ مکارم شیرازی، تفسير نمونه، 1374: 22/ 556).