چکیده:
هدف آزاین پژوهش تعیین آثربخشی مداخله شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان بود. به همین
منظور» از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر و با روش خوشهای ۳۶۲ دانشجو انتخاب شدند و
پرسخنامه اضطراب امتجان ساراسون بر روی آنها اجرا شد. سپس از بین دانشجویانی که نمره اضطراب آنها بالا
بود6۰ نفر به تصادف انتخاب شدند و نیمی از آنها به طور تصادفی در گروه آزمایش و نیم دیگر در گروه کنترل
گمارده شدند. از هر دی گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس آزمودنیهای گروه آزمایش در معرض ۱۰ جلسه
مداخلة شناختی- رفتاری قرار گرفتند. پس از پایان جلسات درمانی» از آزمودنیهای هر دو گروه پس آزمون گرفته
شد و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون 1 تفاضل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ۲۶ درصد از
دانشجویان اضطراب امتحان داشتند و میانگین اضطراب امتحان در دختران بیش از پسران بود. مداخلة شناختی-
رفتاری در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان مور بود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که اضطراب امتحـان در دو گروه آزمایشی کمتر از گروه کنترل بود ولی بین دو روش شناخت درمانگری و حساسیت زدایی منظم از لحاظ کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
یافته ها نشان داد که هر سه گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل ،در نمرات اضطراب امتحـان کـاهش معنی داری نشان دادنـد،اما کـاربرد همزمـان گـروه درمـانی شـناختی - رفتـاری و آمـوزش مهارت های مطالعه در مقایسه با کاربرد جداگانه آنها باعـث کـاهش معنـی داری در نمـرات اضطراب امتحان دانش آموزان نشد.
نتایج پژوهش آنها نشان داد کـه روش حساسـیت زدایی منظم باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش کارکرد تحصیلی دانش آمـوزان دختـر گروه آزمایشی ،در مقایسه با گروه کنترل ، می شود.
نتایج پژوهش آنها نشان داد که روش های درمانی بازسازی شـناختی و حساسـیت زدایـی مـنظم در دوره درمـان باعـث کاهش اضطراب ریاضی آزمودنی ها می شود و پس از درمان (یعنی دو ماه پس از پایان یـافتن درمان )کارآیی روش بازسازی شناختی کاهش یافته ولی تأثیر روش حساسیت زدایی مـنظم همچنان باقی می ماند.
نتایج آزمون چند مقایسه ای توکی نیز نشان داد که اضطراب امتحان در گروه های آموزش ایمن سازی و حساسیت زدایی منظم در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافته اسـت .
نتایج این پژوهش نشان داد که در فراوانی اضطراب امتحان بین پسران و دختران تفاوت وجود دارد (٣/ ٤٨ در دختران و ٢/ ٣٥ در پسـران ) و میـانگین نمـرة اضـطراب امتحـان در دانش آموزان دختر نیز بیشتر است (٩٠/ ١٩ در دختران و ٣٩/ ١٨ در پسران )."