چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنامه مهارتهای مقابله ای بر اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستانی بـود. بـدین منظـور ٦٠ نفـر از دانش آموزان از بین دختران سال اول دبیرستان های کرج به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پس از کنترل متغییرهای هوش و وضعیت اقتصادی، ٢٠ نفر حـذف و بقیـه در دو گـروه ٢٠ نفـره ، آزمـایش و کنتـرل جـای گرفتنـد، و در اولـین جلسـه در هـر دو گـروه پرسشنامه اضطراب بک (BAI) به عنوان پیش آزمون اجرا گردید، سپس برنامه آموزش مهارتهای مقابلـه ای (لوینسـون و گـوت لیـب ، ١٩٩٥)، طی ١٤ جلسه به گروه آزمایشی آموزش داده شد. پس از پایان آموزش ها، پرسشنامه اضطراب بک (BAI) مجددا به عنوان پـس آزمـون بـرای هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس و آزمون تی نمونه های جفت شده ، مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفتنـد.
نتایج نشان میدهد که آموزش مهارتهای مقابله ای در کاهش عامل کلی اضـطراب و دو خـرده مقیـاس آن : اضـطراب جسـمی و ذهنـی در دانـش آموزان گروه آزمایشی به طور معناداری موثر است .
خلاصه ماشینی:
"بـدین منظـور ٦٠ نفـر از دانش آموزان از بین دختران سال اول دبیرستان های کرج به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پس از کنترل متغییرهای هوش و وضعیت اقتصادی، ٢٠ نفر حـذف و بقیـه در دو گـروه ٢٠ نفـره ، آزمـایش و کنتـرل جـای گرفتنـد، و در اولـین جلسـه در هـر دو گـروه پرسشنامه اضطراب بک (BAI) به عنوان پیش آزمون اجرا گردید، سپس برنامه آموزش مهارتهای مقابلـه ای (لوینسـون و گـوت لیـب ، ١٩٩٥)، طی ١٤ جلسه به گروه آزمایشی آموزش داده شد.
روش مداخله ، برنامه ی آموزش مهارتهای مقابله ای که برای کاهش اضطراب افراد در این پژوهش استفاده شـده است روش مقابله ای لوینسون و گوت لیب میباشد که در ١٤ جلسه در مورد گروه آزمایش اجرا شد، این برنامـه که ترکیبی از نظریات شناختی رفتاری لوینسون و گوت لیب (١٩٩٥) که توسط آنان ابداع شـده در ١٢ جلسـه طی ٧ هفته اجرا می گردد این برنامه شامل افزایش فعالیتهای مثبت (Positive activities) و آموزش مهارتهای اجتمـاعی (Social skills training) (مهارتهـای بیـان (Conversational skils)، دوسـت یـابی Making) (friend، بحــث و گفتگــو (Negotiation)، خــودابرازی(Self- expression)، ارتبــاط شــفاف Clearer) (communication) و درمــان خــودکنترلی(Self-control) اســت کــه عبارتنــد از تقویــت خــود -Self) (reinforcement و درمان حل مسئله (Problem-solving therapy)و آرامش آموزی(Relaxation)و توقف افکار منفی(Stoping negative thoughts) و انتخاب اهداف واقعی(Seting realistic goals) که در درمـان افسردگی اثر بخش است ."