چکیده:
از آنجایی که کتاب درسی به عنوان یکی از عناصر کلیدی در تحقق اهداف آموزشی ایران،
نقش مهم و اساسی را ایفا میکند، بر این اساس در پژوهش حاضر به ارزشیابی و سنجش
محتوای کتاب زبان سوم دبیرستان از منظر معلمان پرداخته شد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی-
پیمایشی و به روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل دو بخش
است: بخش اول شامل کتاب زبان انگلیسی سوم متوسطه است که با استفاده از مدلهای
تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. بخش دوم شامل گروهی از دبیران زبان انگلیسی
(مرد,زن) بود که بطور تصادفی و با استفاده از نمونهگیری خوشهای از سطح استان اصفهان
چهار منطقه (ناحیه 5اصفهان، شاهین شهر، خوانسار وفریدن) انتخاب شد.ند . 73 دبیر زبان
32 مرد و 41 زن ) در این مناطق مشغول به تدریس بودند که از تمامی آنها به عنوان نمونه )
برای جمع آوری اطلاعات تحقیق استفاده شد و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته به
در سطح توصیفی و spss جمع آوری نظرات آنها پرداخته و سپس دادهها با استفاده از نرم افزار
استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دادهها حاکی از این بود که در کتاب، روند ساده به
14 درصد از دبیران روند کتاب را از ساده به / مشکل و اصل همتاسازی رعایت نشده و فقط 2
مشکل میدانند، عناصر اصلی تشکیل دهنده موضوعات کتاب مورد توجّه قرار نگرفته ولی اصل
تنوع و دشواری تا حدی رعایت شده بود. همچنین محتوا به لحاظ دعوت به پژوهش، تاحدودی
قابل قبول است. با توجّه به یافتهها می توان نتیجه گرفت که مولفان برنامهدرسی برای کمک به
درک فراگیران، باید به توالی و وسعت موضوعات درسی توجّه کنند و با ارائه پیشسازماندهنده
(برخی مطالب کلیدی کتاب مذکور) در کتب سالهای پایینتر روند یادگیری، جذب و انطباق
مطالب را تسهیل دهند تا فراگیران در طی گذراندن مقاطع تحصیلی متوجّه پیوستگی بین
مطالب شوند و راهکار یادگیری و چگونگی یادگیری خود را بیابند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٧: یافته های تجزیه و تحلیل مریل شماره درس سطوح عملکرد نوع موضوع یادآوری بکاربستن کشف و ابداع حقایق مفاهیم روش کار قوانین 1 * * - * * - * 2 * * - * * - * 3 * * - * * - * 4 * * - * * - * 5 * * - * * - * 6 * * - * * - * 7 * * - * * - * بحث و نتیجه گیری هدف از تحقیق حاضر ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب زبان سوم دبیرستان برای تشخیص نقاط ضعف موجود در این برنامه درسی است که بعد از اجرای پرسشنامه نظرسنجی بین دبیران زبان واقع در نمونه گیری وکتاب زبان سوم دبیرستان نتایج زیر حاصل شد: یافته های الگوی سطح خوانایی ادوارد فرای یبانگر این مطلب است که در تدوین این کتاب روند ساده به مشکل را رعایت نکرده اند، حتی درنظرخواهی از دبیران تنها ١٤/٢ درصد این کتاب را از ساده به مشکل دانسته اند و بقیه یک روند خوبی برای آن در نظرنگرفته اند.
بر اساس تجزیه و تحلیل شکل های کتاب ، شکل ها را به ٣ گروه (b,aو c) تقسیم می کنند و با استفاده از فرمول I=b÷a مشخص می شود که آیا این شکل ها دانش آموزان را به تفکر وا می دارد؟ در پایان نتیجه بدست آمده از روش فوق مثبت بوده است ، که این یافته با نتایج تحقیق ابراهیمی ، (١٣٧٩) مبنی بر این که کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی طبق نظر آموزگاران به حیطه های دانستنی ها، مهارت ها و نگرش ها و همچنین متن و تصاویر و پرسش ها و سایر فعالیت ها به حد کافی پرداخته ، همسو می باشد."