چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ راﺑﻄﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺎ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﻣﯿﺎن ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻏﺮب و ﺟﻨﻮب ﻏﺮﺑﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻏﺮب و ﺟﻨﻮب ﻏﺮﺑﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس آﺧﺮﯾﻦ آﻣﺎر و اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻌﺪاد اﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮان 356 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﻪای، 185 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺘﻐﯿّﺮﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﭘﮋوﻫﺶ از دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ زارع ﺧﻠﯿﻠﯽ (1390)، ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ آﻟﺒﺮﺧﺖ(2002) اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. رواﯾﯽ ﻫﺮ دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺮای ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 0/94، ﺑﺮای ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ 0/87 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ از روش ﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ (ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ و ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪی ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺑﻌﺎد آن– ﺧﻠﻖ داﻧﺶ، ذﺧﯿﺮه داﻧﺶ، ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ و ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی داﻧﺶ- ﺑﺎ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺳﻪ ﺑﻌﺪ ذﺧﯿﺮه داﻧﺶ، ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ و ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی داﻧﺶ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻫﻮش ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را دارﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
"شاهین و فخیمی آذر(١٣٩٠) در پژوهشی تحت عنوان« بررسی روابـط بـین زیـر سیسـتم مـدیریت دانش و مؤلفه های هوش سازمانی در سازمان یادگیرنده» به این نتایج دست یافتنـد کـه رابطـه مثبـت و معنادار بین زیرسیستم مدیریت دانـش و هـوش سـازمانی (بـین زیرسیسـتم مـدیریت دانـش و تمـامی مؤلفه های هوش سازمانی رابطـه مثبـت و معنـادار وجـود دارد) ضـرایب همبسـتگی بـرای چشـم انـداز استراتژیک و برای سرنوشت مشترک در سطح ٠٠١>p معنـادار بـوده اسـت در نهایـت ، نتـایج تحلیـل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مؤلفه های هوش سازمانی، سرنوشت مشترک، کـاربرد دانـش و اتحاد و توافق قادر به پیش بینی معنادار زیرسیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده هستند.
جدول شماره (١): همبستگی بین مدیریت دانش و هوش سازمانی مدیران آموزش و پرورش غرب و جنوب غربی شهرستانهای استان تهران (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور در جدول فوق ملاحظه میشود، بین دو متغیر مدیریت دانـش و هـوش سـازمانی رابطـه مثبت و معناداری (٠/٧٥٣ = r) وجود دارد که این رابطـه در سـطح آلفـای ٠/٠١ معنـی دار اسـت .
جدول ( ٣) نتایج حاصل از روش رگرسیون گام به گام برای بررسی رابطۀ پیش بین مؤلفه های مدیریت دانش با هوش سازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) در پاسخ به فرضیه پنجم پژوهش در رابطه با این که آیـا هـر یـک از ابعـاد مـدیریت دانـش توانـایی پیش بینی هوش سازمانی مدیران آموزش و پرورش غرب و جنوب غربی شهرستانهـای اسـتان تهـران را دارند، و همچنین تعیین سهم هریک از متغیرهای پیش بین در پیش بینی هوش سـازمانی از رگرسـیون گام به گام استفاده شد."