چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین رابطه مشکلات رفتاری و کیفیت زندگی در کودکان پیش دبستانی
بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی شهر ابهر بود. آزمودنی ها 104 دانش آموز ( 43
پسر و 61 دختر) پیش دبستانی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند و
مادران آنها به پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی و مقیاس درجه بندی رفتار کودک
کانرز- فرم والدین پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگی
پیرسون، آزمون تی برای نمونه های مستقل و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد
که مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی رابطه دارد و مشکلات رفتاری می توانند
کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کنند. نتایج همچنین نشان داد که فقط تعداد
اعضای خانواده و کیفیت زندگی می توانند مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی را پیش بینی
کنند اما سایر متغیرهای جمعیت شناختی( وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات و شغل والدین )
نتوانستند مشکلات رفتاری و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کنند. مشکلات
رفتاری و کیفیت زندگی پسران و دختران پیش دبستانی نیز متفاوت نبود(p>/05).
خلاصه ماشینی:
"نتایج همچنین نشان داد که فقط تعداد اعضای خانواده و کیفیت زندگی می توانند مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کنند اما سایر متغیرهای جمعیت شناختی( وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات و شغل والدین ) نتوانستند مشکلات رفتاری و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کنند.
جدول ٩ تحلیل واریانس برای تعیین معنی داری مدل سطح معنیداری F مجذور درجه آزادی مجموع مدل میانگین مجذورات (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١٠ ضرایب بتا برای ارزیابی سهم هر یک از متغیرهای پیش بین در متغیر ملاک ( کیفیت زندگی) (رجوع شود به تصویر صفحه) پیش بین ها: مشکلات رفتاری کودک، تحصیلات مادر، سن کودک، سن مادر، وضعیت اقتصادی، جنسیت کودک، تعداد اعضای خانواده، تحصیلات پدر ملاک: کیفیت زندگی کودک همان طور که در جدول ٩ مشاهده می شود چون سطح معنی داری از آلفا ٠٥/ بزرگتر است مدل، معنی دار نیست .
نتایج همچنین نشان داد که فقط مشکلات رفتاری می تواند کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کند اما سایر متغیرهای جمعیت شناختی( وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات و شغل والدین ) نتوانستند مشکلات رفتاری و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کنند.
Behavioral problems, cognitive difficulties and quality of life in children with epilepsy: An analysis of parental concernsChild Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence."