چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش الگوی کارکرد خانواده(مک مستر) بر صمیمیت
زناشویی زوجین انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح گروه کنترل نابرابر بود. بدین منظور
100 زوج)؛ 30 ) از بین کلیه زوجین مراجعه کننده به کلینیک مددکاری اجتماعی ایران در سال 93
زوج که دارای شرایط مورد نظر پژوهشگر بودند با روش نمونه گیری با انتخاب و جایگزینی تصادفی
ساده بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش
90 دقیقه ای تحت تاثیر متغیر مستقل قرار گرفت، پرسشنامه صمیمیت زناشویی - طی 10 جلسه 120
بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل و همچنین 2 ماه پس از
پایان جلسات آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. در پایان اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون
تعقیبی بونفرونی و تحلیل واریانس با اندازه های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاصل
از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری
وجود دارد؛ بدین معنی که الگوی کارکرد خانواده(مک مستر) بر افزایش میزان صمیمیت زناشویی
زوجین موثر بوده است؛ و این تاثیر در طی زمان دارای پایداری اثر است. با توجه به نتایج حاصل از
پژوهش حاضر می توان گفت الگوی کارکرد خانواده(مک مستر) می تواند به عنوان یک روش درمانی و
آموزشی از سوی مشاوران و درمانگران خانواده در جهت بهبود روابط زوجین مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین معنی که الگوی کارکرد خانواده(مک مستر) بر افزایش میزان صمیمیت زناشویی زوجین مؤثر بوده است ؛ و این تأثیر در طی زمان دارای پایداری اثر است .
یکی از رویکردهایی که در خانواده درمانی مطرح است رویکرد سیستمی است ؛ که در برخورد با اختلافات خانوادگی بر الگوهای ارتباطی خانواده و تعارض بین سلسله مراتب رقابت کننده متمرکز است (اولیاء و همکاران، ١٣٩٠)؛ و از جمله رویکردهای تجربی که بر رویکرد سیستمی استوار است و توانایی خانواده را در هماهنگی یا انطباق با تغییرات ایجاد شده در طول حیات، حل تعارض ها، همبستگی میان اعضا و موفقیت در الگوهای ارتباطی، رعایت حد و مرز میان افراد و اجرای مقررات و اصول حاکم بر این نهاد با هدف حفاظت از کل نظام خانواده(پورتش و هاول(Hovel &Portes ) ، ١٩٩٢؛ به نقل از مجرد کاهانی و قنبری هاشم آبادی،١٣٩٠) مورد بررسی قرار می دهد؛ مدل مک مستر از کارکرد خانواده((MMFF)McMaster Model of Family Functioning ) است .
با این حال نتیجه پژوهش حاضر مبنی بر اثربخش بودن آموزش الگوی کارکرد خانواده(مک مستر) بر متغیر مذکور(صمیمت زناشویی) با نتایج سایر تحقیقات همچون پژوهش موسوی(٢٠١٥)، موسوی(١٣٩٢)، میرزایی(١٣٨٩)، بابازاده(١٣٩١)، همچنین پژوهش های کال و همکاران(٢٠١٠)، جویس و همکاران(٢٠٠٩)؛ لیان و یوسف (٢٠٠٩)؛ که هر یک نشان دادند بین کارکرد خانواده و صمیمیت زوجین رابطه معناداری وجود دارد، همسو است ."