چکیده:
آموزش و تربیت فرایندی است تدریجی که در زندگی بشر هماره یکی از مهمترین نگرانی
های وی بوده،به همین دلیل، بررسی تاثیر آرای مربیان بزرگ در چگونگی رفتارهای اجتماعی
انسان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در این میان مربیان عارف نیز با استفاده از اندیشه
های عرفانی،به بهبود وضعیت اجتماعی و فردی زندگی انسان ها سامان بخشیده اند.یکی از
بزرگترین مربیان عارف،« مولوی» شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم هجری است که در این حوزه
صاحب نظریه است.در تحقیق حاضر ضمن بررسی اندیشه های وی در باره ی برخی آموزه های
تربیتی بررفتارهای آموزشی اعضای هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های آزاد اسلامی
92 است.که در آن - منطقه ی 12 پرداخته شده است.جامعه ی آماری این پژوهش،مربوط به سال 93
از روش پیمایش با دو پرسشنامه محقق ساخته با 24 گویه با متغیرهای مورد نظر پژوهش استفاده
شده است. روایی ابزار به طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون مجدد و آلفای کرانباخ
با ضریب همبستگی 0/71 پرسشنامه ی اوّل و 0/79 پرسشنامه ی دوّم تایید گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی واریانس یک راهه و رگرسیون چند متغیره و ناپارامتریک فریدمن با استفاده از نرم افزار Spss انجام گردیده است.
خلاصه ماشینی:
لذا از آنجایی که برای جمع آوری داده ها از روش سرشماری استفاده شده است ؛بنابراین نمونه و جامعه با یکدیگر برابر است و تعداد آن٥٤نفر از استادان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه ی١٢می باشند که در گروه زبان و ادبیات فارسی مشغول به تدریس هستند.
برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه ی محقق ساخته با٢٥گویه در رابطه با تأثیر داده های تربیتی مثنوی بر رفتار آموزشی اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های آزاد منطقه ی١٢استفاده شده است و کلیه ی داده ها ی آزمودنی ها را در نرم افزارspssوارد کرده و اعتبار آن با استفاده از آلفای کرانباخ با ضریب همبستگی٠/٧١ پرسش نامه ی اول و٠/٧٩پرسش نامه ی دوم تأیید گردید که عدد مناسبی در پژوهش می باشد.
یافته ها: سؤال پژوهشی١: آیا نگرش و باور استادان را می توان از روی متغیرهای ادب، همدلی، رازداری، مدارا، حسن خلق و تواضع و تلاش و توکل پیش بینی کرد؟ با توجه به این که ٥٢/٦٨ =F می باشد وخطا بر اساس جدول رگرسیون٠٠٠١=Sigبرآورد شده است و ٠/٨٩= r٢است ،نتیجه می شود با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره میتوان نگرش و باور اساتید را از روی این متغیرها پیش بینی نمود.
از روش رگرسیون آماری چند متغیره بشرح ذیل در جدول٢٧-٤استفاده شده است ، خلاصه تحلیل واریانس در این جدول حاکی از این است که نسبت F محاسبه شده در سطح اطمینان٠/٩٩٩٩معنی دار است (٥٢٦٧٧=F) بنابراین می توان قضاوت کرد که بین متغیرهای مستقل و نگرش و باور استادان رابطه معنی داری وجود دارد و حداقل یکی از ضرایب رگرسیون معنی دار است .