چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان سنجی تحقق مدیریت مدرسه محور از دیدگاه مدیران
مقطع متوسطه در شهر کرج با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است.
جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق را مدیران دوره اول و دوم مقطع متوسطه در مدارس دولتی و
غیر دولتی دخترانه و پسرانه شهر کرج به تعداد 528 نفر تشکیل می دهد که بر اساس فرمول
کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 223 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور
سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت مدرسه محور
استفاده گردید. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه مورد تایید متخصصان موضوعی قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 0/83 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(کولموگروف- اسمیرنوف، خی دو و t
تک متغیره) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نظرات پاسخ گویان در خصوص
امکان تحقق مدیریت مدرسه محور در مدارس متوسطه شهر کرج در حد گزینه متوسط بوده است.
نتایج همچنین نشان داد که امکان تحقق مدیریت مدرسه محور در ابعاد (نظام نظارت و کنترل،
مشارکت پذیری، تفویض اختیار) در حد گزینه پایین تر از سطح متوسط و در ابعاد (نظام تصمیم
گیری، ارزیابی عملکرد و پاداش، استقلال مالی) بالاتر از سطح متوسط قرار دارد که به لحاظ آماری
نیز معنادار است.
خلاصه ماشینی:
"لذا پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال اساسی است که آیا امکان تحقق مدیریت مدرسه محور از دیدگاه مدیران مقطع متوسطه در شهر کرج وجود دارد؟ ادبیات تحقیق لوین و همکاران ١ (١٩٩٢) در تحقیقات خود ابعاد مدیریت مبتنی بر مدرسه را به شرح زیر اعلام نموده اند: تفویض اختیار: واگذاری اختیارات به مدارس و مشارکت مدارس در تصمیم سازی ها، که تعلیم و تربیت مؤثرتری را تقویت کرده و در نتیجه عملکرد دانش آموزان بهتر خواهد شد.
سوال های تحقیق : با توجه به هدف و سوال کلی تحقیق مبنی بر امکان سنجی تحقق مدیریت مدرسه محور از دیدگاه مدیران مقطع متوسطه در شهر کرج ، و استخراج مولفه های مدیریت مدرسه محور (نظام تصمیم گیری ، نظام نظارت و کنترل ، نظام ارزیابی عملکرد و پاداش ، مشارکت پذیری ، تفویض اختیار و استقلال مالی )، سوالات فرعی زیر تدوین و در پژوهش حاضر به آنها پاسخ داده می شود.
جدول شماره (٤) آزمون کولموگروف -اسمیرونف مبنی بر نرمال بودن داده ها ردیف ابعاد تعداد آزمون کالموگراف اسمیرنوف سطح معناداری 1 نظام تصمیم گیری 223 1/35 0/064 2 نظام نظارت و کنترل 223 0/872 0/231 3 ارزیابی عملکرد و پاداش 223 0/984 0/145 4 مشارکت پذیری 223 1/19 0/081 5 تفویض اختیار 223 0/814 0/297 6 استقلال مالی 223 0/659 0/753 7 مدیریت مدرسه محور 223 1/03 0/109 نتایج آزمون کولموگروف - اسمیرونوف نشان می دهد که همه داده های پژوهش ، از توزیع نرمالی برخوردار است و با فرض قرار داشتن متغیر در مقیاس فاصله ای می توان آمار پارامتریک را جهت تحلیل به کاربرد."