چکیده:
علائم ظهور، به دو دسته حتمی و غیرحتمی، تقسیم شده و از جمله علائم غیرحتمی، فراوانی زلزله ها و خسف قبل از ظهور است. هرچند در منابع فریقین، از «کثرت زلزله» قبل از ظهور، سخن به میان آمده است؛ لکن در منابع شیعه، بیشتر از واژه «خسف» برای حوادث و بلایای طبیعی، نام برده شده و تنها با ذکر کلیات به وقوع «خسف در مشرق»، «خسف در مغرب» و «خسف در جزیره العرب» تاکید شده است، و از مکان های دقیق «زلزله»، سخنی به میان نیامده است. در برخی منابع اهل سنت، مکان های وقوع زلزله (همچون اهواز، بغداد، بصره، مصر) نیز نام برده شده است ولی مضمون این احادیث در کتب معتبر شیعی، وجود ندارد؛ بنابراین، به محتوای آنها به قطع و یقین، نمیتوان اعتماد نمود. بلکه آن چه یقینی و اطمینان آور است، تنها وقوع خسف و زلزله های فراوان قبل از ظهور میباشد.
تنها در یک حدیث در کتاب الغیبه نعمانی به نقل از «کعب الاحبار»، به خراب و تخریب «الزوراء» (منطقه ری، تهران) در ایران نیز اشاره شده است. البته در این حدیث به نقل از کعب الاحبار در کتاب الغیبه نعمانی، دو ادعا مطرح شده است: اولا این که، قبل از ظهور، منطقه ری در ایران، دچار خرابی و تخریب خواهد شد، ثانیا، الزوراء نامی مشترک برای ری (تهران) و بغداد میباشد. در این نوشتار، هر دو مدعا، نقد و بررسی خواهد شد.
و در پایان، مختار این نوشتار، بنابر دیدگاه مشهور کتب لغت و جغرافیا، انطباق الزوراء بر بغداد، میباشد. مضاف بر این که، در هیچ کتاب معتبر حدیثی شیعه و اهل سنت، درباره زلزله تهران قبل از ظهور، گزاره یقینی وجود ندارد و آن چه به عنوان مستند زلزله تهران مانند حدیث «دار الفاسقین» در کتاب مختصر البصائر، حدیث «خراب الری» در کتاب الغیبه نعمانی و حدیث «انطباق الزوراء بر تهران» در کتاب الکافی کلینی، ذکر میشود، هیچ کدام سند و دلالت تام و اطمینان آور ندارد.
خلاصه ماشینی:
البته در این حدیث به نقل از کعبالاحبار در کتاب الغیبة نعمانی، دو ادعا مطرح شده است: اولا اینکه، قبل از ظهور، منطقه ری در ایران، دچار خرابی و تخریب خواهد شد، ثانیا، الزوراء نامی مشترک برای ری (تهران) و بغداد میباشد.
مهدویت، علائم ظهور، خراب ری، زلزله تهران، خسف دمشق، قبل از ظهور <H2>مقدمه</H2> از جمله حوادث قبل از ظهور امام عصر(، وقوع خسف و زلزله در نقاط مختلف زمین، میباشد که در رأس آنها میتوان به خسف دمشق در جابیه و حرستا قبل از خروج سفیانی اشاره کرد که در منابع فریقین شیعه و اهلسنت، ذکر شده است.
(نعمانی، 1397: 147) در این حدیث به نقل از کعبالاحبار در کتاب الغیبة نعمانی، دو ادعا مطرح شده است: اول اینکه، قبل از ظهور، منطقه ری در ایران، دچار خرابی و تخریب خواهد شد، ثانیا، الزوراء نامی مشترک برای ری (تهران) و بغداد میباشد.
مضاف بر اینکه، در هیچ کتاب معتبر حدیثی شیعه و اهلسنت، در باره زلزله تهران قبل از ظهور، گزاره یقینی وجود ندارد و آنچه به عنوان احتمال زلزله تهران با استناد به حدیث &quot;دار الفاسقین&quot; در کتاب مختصر البصائر، حدیث &quot;خراب الری&quot; در کتاب الغیبة نعمانی و حدیث &quot;انطباق الزوراء بر تهران&quot; در کتاب الکافی کلینی، ذکر میشود، بعد از بررسی سندی و دلالی این احادیث، هیچکدام دلالت تام و اطمینان آور ندارد.