چکیده:
در عصر حاضر نظام های اقتصادی به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش رفته است تا جا یی که عرصه های اقتصادی کاملا به عرصه های علم و فناوری گره خورده است. لذا پرداختن به استراتژ ی های نظام علم و سیاست های کلی نظام علم و فناور ی ابلاغ ی » فناوری کشور امری بسیار حیاتی است. چهار سند بالادستی نظام علم و فناور ی در برنامه ششم » ،« سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور » ،« مقام معظم رهبری در ایران در زمینه نظام علم و فناور ی موجود « نظام علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور » و « توسعه است که تشابهات و افتراقاتی دارد که در این پژوهش از روش شناسی تحلیل و توسعه گزینه های استراتژ یک برای یکپارچه کردن و استخراج استراتژی های مستدل بر مبنا ی آن ها استفاده شده است. (SODA) مزایایی از قبیل حل مسائل نابهنجار و بدون ساختار، استراتژ ی ها مبتن ی بر نظرات نخبگان و SODA مقاومت در برابر تغییر بسیار کمتر، مبتنی بر شاخص های تئوری گراف و ارائه مسیرها و زنجیره های هر مفهوم مهم ترین و گلوگاهی ترین « عدالت آموزشی » استراتژیک دارد. بر اساس یافته های این پژوهش سیاست ایجاداستراتژی نظام علم و فناوری کشور می باشد. بر اساس مرور ادبیات صورت گرفته نتایج پژوهش حاضر علاوه بر مزایای فوق، استراتژی های خروجی جامع تر، کامل تر و کارآمدتر است.
خلاصه ماشینی:
چهار سند بالادستی »سیاست های کلی نظام علـم و فنـاور ی ابلاغـ ی مقام معظم رهبری«، »سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور«، »نظـام علـم و فنـاور ی در برنامـه ششـم توسعه« و »نظام علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور« در ایران در زمینه نظام علـم و فنـاور ی موجـود است که تشابهات و افتراقاتی دارد که در این پژوهش از روش شناسی تحلیل و توسعه گزینه های اسـتراتژ یک (SODA) برای یکپارچه کردن و استخراج استراتژی هـای مسـتدل بـر مبنـا ی آن هـا اسـتفاده شـده اسـت.
com مقدمه از آنجا که چهار سند اصلی در کشور در زمینه نظـام علـم و فنـاور ی موجـود اسـت با یـد بتـوان مبتنی بر این اسناد بالادستی استراتژی های یکپارچـه و جـامع ی بـرا ی مـد یریت اسـتراتژ یک ایـن نظام تـدو ین کـرد.
به منظور استخراج الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و استراتژی های همسو و هـم افـزا مبتنـ ی بـر اسناد فوق در این پژوهش از روش شناسی تحلیل و توسعه گزینه هـای اسـتراتژ یک (SODA)1 استفاده شده است که در عین همراستا کردن مفاد این اسناد این امکان را فراهم می آورد کـه بـه صورت علمی و مبتنی بر شاخص های ریاضی و علمی بتوان الگـو و اسـتراتژ ی هـای هـم افـزا را استخراج کرد.
Guan, Yam, Tang, & Lau, در عرصـه بـ ین المللـ ی نیـز در مقـالات و کتـب مختلفـ یJM Utterback, 1974) (Nelson, 1993) (J ) و (2009) (Li & Atuahene-Gima, 2001 1994 ,Utterback) از نظام نوآوری سخن به میان آمده است اما در این تحقیق تأکید صرف بر نظام نوآوری نیست بلکه دو عنصر دیگر این ابرسیستم یعنی علم و فناوری نیـز بایـد مـورد نظـر قرار بگیرد.