چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر مشاوره گروهی شناختی -رفتاری و مشاوره گروهی مبتنی بر طرحواره بر سبک های دلبستگی دانشجویان بود. پژوهش حاضر یک پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه های دانشگاه تهران در سال 92-93 بود. 27 نفر از آنان به صورت نمونه-گیری هدفمند انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در گروه های مشاوره ی شناختی- رفتاری، طرحواره درمانی و گروه کنترل قرار گرفتند. افراد نمونه به مقیاس دلبستگی بزرگسال پاسخ دادند. داده ها با کمک تحلیل کواریانس (مانکوا) چند متغیری تحلیل شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری در دو گروه شناختی-رفتاری و مشاوره گروهی مبتنی بر طرحواره در مقایسه با گروه کنترل به لحاظ سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی وجود داشت. اما مقایسه سبک دلبستگی دوسوگرا در بین سه گروه نشان داد که تنها بین دو گروه طرحواره درمانی و گروه کنترل از نظر آماری معنادار بود. مشاوره گروهی شناختی-رفتاری بر کاهش دلبستگی اجتنابی و افزایش دلبستگی ایمن و مشاوره گروهی مبتنی بر طرحواره گروهی بر کاهش دلبستگی اضطرابی-دوسوگرا و دلبستگی اجتنابی و افزایش دلبستگی ایمن، به طور معناداری اثر داشتند. این یافته دال بر امکان تغییرپذیری سبک دلبستگی ناایمن بوده و متخصصان می توانند از این دو نوع مداخله جهت اصلاح سبک دلبستگی دانشجویان دختر استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
Bosmans; Braet & Van Vlierberghe خسروی فارسانی، خزری مقدمی و عابدی (٢٠١٥) نشان دادند که آموزش طرحوارة درمانی بر افزایش سبک دلبستگی ایمن ، کـاهش سـبک دلبسـتگی اجتنـابی و اضـطرابی دوسـوگرا تـأثیر معنــاداری دارد.
Scott &amp; Young </رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> مراحل اجرای پژوهش : مداخلات به کار گرفته شده در این پژوهش ، شـامل ١٠ جلسـۀ ٩٠ دقیقه ای مشاورة گروهی شناختی -رفتاری براساس پروتکل خدایاری فرد و همکـاران (١٣٨٩) و ١٠ جلسۀ ٩٠دقیقه ای مشاورة گروهی طرحواره درمانی براساس پروتکل ارائه شده توسط یانگ و همکاران (٢٠٠٣) است .
یافته ها ابتدا میانگین ، انحراف استاندارد و نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای نمـرات متغیرهـای </رجوع شود به تصویر صفحه> پژوهش ، قبل از مداخله بررسی شدکه نتایج نشان دادکه سبک های دلبستگی ایمـن و اجتنـابی در هرسه گروه قبل از شروع مداخله همگـن بـوده انـد (٠٠٥&lt;p)؛ در ایـن میـان ، تنهـا سـبک دلبستگی دوسوگرا پیش از مداخله درسه گروه یکسان نبوده است و گروه کنترل از ایـن نظـر، دارای سبک دلبستگی دوسوگرای بیشـترو لـذا نـاهمگن بـوده انـد (٠/٠٥ &gt;p).
در تبیین تأثیر مثبت طرحواره درمانی گروهی بر کاهش دلبسـتگی اضـطرابی -دوسـوگرا و دلبستگی اجتنابی و افزایش دلبستگی ایمن نیز باید گفت کـه طرحـواره درمـانی در مقایسـه بـا درمان شناختی -رفتاری راهبردهای متفاوتی دارد وبه ویژه مشاورة گروهی فرصت های بیشتری را برای اجرای این راهبردها فراهم می کند.
The relationship between security- insecurity attachment with dysfunctional cognitions students Ferdowsi University of Mashhad, Journal of Clinical Psychology and Counseling research,2(1): 181-196 (Text in Persian).