چکیده:
این مطالعه با هدف مقایسة حافظة هیجانی، تصمیمگیری و واکنشپذیری بینفردی در دانشآموزان دارای اختلال سلوک و عادی اجرا شد. این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 بودند. نمونة پژوهش شامل 92 دانشآموز بود که 46 دانشآموز دارای اختلال سلوک (تشخیص داده شده بر اساس مصاحبه بالینی) و 46 دانشآموز بهنجار به صورت در دسترس از میان 800 دانش آموز شناسایی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه علائم مرضی اختلال سلوک شافر و همکاران، آزمون حافظة هیجانی کهیل و مکگو، آزمون برد و باخت آیوا و شاخص واکنشپذیری بینفردی دیویس استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمرات حافظة هیجانی، تصمیمگیری و واکنشپذیری بینفردی در دانشآموزان دارای اختلال سلوک به طور معنیداری کمتر از دانشآموزان عادی بود. این یافتهها حاکی است که نوجوانان دارای اختلال سلوک در حافظه هیجانی، تصمیمگیری و واکنشپذیری بین فردی مشکل دارند، لذا توجه به این متغیرها در برنامههای پیشگیری، آسیب شناسی و خدمات مشاورهای و درمانی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
مطالعات نیز نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال سلوک، نقایص شـناختی، هیجـانی و رفتاری گوناگون نسبت به همتایان خود دارند که از جمله شـناخته شـده تـرین آن هـا نقـص در هوش ، حافظه و پردازش هیجانی اسـت (فریک ، ١٩٩٨؛ بـه نقـل از علاقبنـدراد و سـلطانی فـر، ١٣٨٢).
Prehn-Kristensen, Munz, Molzow, Wilhelm& Wiesner 8.
Ploetz, Mazur-Mosiewicz, Kirkwood, Sherman& Brooks عصب شناختی مشکلات شناختی بیشتر، سرعت پردازش پایین تر و عملکرد حافظۀ ضعیف تری دارند.
Disney, Elkins, McGun &Lacono 3.
Fairchild, Van Goozen, Stollery, Aitken& Savage 6.
Ross, Coxe, Schuster, Rojas &Gonzalez 7.
Fanti, Kimonis, Hadjicharalambous& Steinberg 8.
بنابراین ، هدف پژوهش حاضر مقایسۀ حافظـۀ هیجانی، تصمیم گیری و واکنش پذیری بین فردی در دانش آموزان دارای اختلال سلوک و عـادی است .
Schwenck, Schmitt, Sievers, Romanos, Warnke &Schneider 2.
Shamay-Tsoory, Harari, Aharon-Peretz& Levkovitz 3.
Euler, Jenkel, Stadler, Schmeck& Fegert 5.
Muratori, Lochman, Manfredi, Milone& Nocentini پســر مقطــع راهنمــایی مــدارس دولتــی شــهر اردبیــل در ســال تحصــیلی ٩٤-١٣٩٣ بودنــد (٢٩٧٥٠=N).
Schaffer, Fisher & Lucas همبستگی آن با پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان (٠٦٤=r) تأیید شده است .
Van Honk, Hermans, Putman, Montagne & Schutter 3.
Ernst, Grant, London, Contoreggi, Kimes & Spurgeon 4.
جدول ١:میانگین (و انحراف استاندارد)حافظۀ هیجانی، تصمیم گیری و واکنش پذیری بین فردی در دانش آموزان دارای اختلال سلوک و عادی به تصویر صفحه مراجعه شودقبل از استفاده از آزمون پارامتریک تحلیل واریانس چندمتغیری برای رعایت فرض هـای آن ، از آزمون های باکس و لون استفاده شد.
European Child & Adolescent Psychiatry,25(9): 96-989.
The role of decision making, psychopathic personality traits and emotional memory in predicting the responsiveness of adolescents with conduct disorder.