چکیده:
مقدمه: در میان حوزه های مختلف گردشگری، گردشگری سلامت بخاطر افزایش هزینه های خدمات درمانی، پوشش محدود بیمه های درمانی، وجود گزینه های جایگزین متعدد با کیفیت بالا و هزینه مناسب برای بیماران اهمیت روزافزونی یافته است لذا هدف این تحقیق «بررسی تاثیر رضایت از مقصد بر تبلیغات دهان به دهان گردشگران خارجی سلامت در شهر تهران» است.
روش پژوهش: بدین منظور بر اساس دو مدل کیتاپسی و همکاران و ارسلی و برادرانی به جمع آوری نظرات گردشگران خارجی سلامت در بیمارستان های شهر تهران که از کشورهایی از قبیل آمریکا، آذربایجان، عراق، سوریه، افغانستان و سایر کشورهای آسیایی و اروپایی بوده، پرداخته که در کل 391 پرسش نامه برای تحلیل جمع آوری شد. برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی و AVE و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشان از تایید دارد.
یافته ها: نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که برای گردشگران خارجی سلامت دو عامل پاسخ گویی (0/19) و اعتماد (0/30) از بین عوامل محیط داخلی و جذابیت های گردشگری (0/23) و عامل غذا و رستوران (0/16) از بین عوامل محیط خارجی بر رضایت از مقصد آنان تاثیر بسیار بالایی دارد.
نتیجه گیری: مدیریت بیمارستان ها برای جذب بیشتر گردشگران خارجی در حوزه سلامت باید هم بر عوامل محیط داخلی و هم بر عوامل محیط خارجی که سبب رضایت آنان از مقصد گردشگری سلامت می شود تاکید ویژه داشته تا از این طریق هر یک از گردشگران خارجی سلامت به عنوان یک تبلیغ کننده ی دهان به دهان ویژه ای برای بیمارستان های ارائه دهنده گردشگری سلامت شوند.
Introduction: Today، the relationship between economic growths with the development of healthcare is well known. Tourist satisfaction of a destination is one of the important factors which effect on word of mouth. So، identifying the influencer factors on health tourist satisfaction of a destination and their word of mouth could help improving of Tehran competition position in the health tourism.
Method: For this purpose، based on the two models of Kitapci et al.(2014) and Araslı H، Baradarani (2014)، was collected the views of health foreign tourists in Tehran، from countries such as the United States، Azerbaijan، Iraq، Syria، Afghanistan، and other Asian and European countries ، A total of 391 questionnaires were collected for analysis. For Validity test was used from confirmatory factor analysis and AVE and for reliability was used Cronbach's alpha which results shown confirmation?
Results: Seven hypotheses have been approved but six hypotheses have been rejected that is the influence of empathy، knowledge، equipment and tangibility، accommodation equipment، environmental safety and transportation facilities on tourist satisfaction.
Conclusion: Following the investigation، it was concluded that two types of factors: internal environment and the external environment have effect on the Tehran's foreign health tourists’ destination satisfaction that factors affecting the internal environment include: accountability of medical environment personnel and trust of medical environment personnel and factors affecting the external environment include: tourist attraction and a food and restaurant factor.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به این که در برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، گردشگری سلامت به عنوان یکی از ابزارهای اقتصاد مقاومتی مورد توجه جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و از اولویتهای مهم آن است[10] که شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران سلامت از مقصد و به تبع آن، تبلیغات دهان به دهان از جانب آنان میتواند به بهبود جایگاه رقابتی شهر تهران در عرصه توریسم سلامت و نیز تحقق اهداف راهبردی کشور در حوزه سلامت یاری رساند.
روش پژوهش تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی می باشد و از نظر نوع روش، تحقیقی پیمایشی بوده که بدنبال شناسایی تاثیر متغیر مستقل (رضایت از مقصد که شامل مؤلفههای عوامل خارج از محیط درمان از جمله تسهیلات اقامتی، جذابیتهای توریستی، امنیت محیطی، تسهیلات حمل و نقل و غذا و رستوران و نیز مولفههای عوامل داخلی محیط درمانی نظیر پاسخگویی، همدلی، دانش و تخصص، اعتماد و تجهیزات و ملموسات) بر متغیر وابسته (تبلیغات دهان به دهان) میباشد.
ضریب مسیر به دست آمده نشان میدهد که اعتماد به پرسنل به میزان 30/0 بر رضایت گردشگران خارجی اثر داشته و آماره t برای این رابطه 15/5 و معنادار است.
ضریب مسیر به دست آمده نشان میدهد که جذابیتهای توریستی به میزان 23/0 بر رضایت گردشگران خارجی تاثیر دارد و آماره t برای این رابطه 48/3 و معنادار است.
ضریب مسیر به دست آمده نشان میدهد که عامل غذا و رستوران به میزان 16/0 بر رضایت گردشگران خارجی اثر داشته و آماره تی برای این رابطه 39/2 و معنادار است.
An industry perspective on Canadian patients' involvement in medical tourism: implications for public health.
Readiness of hospitals of Tehran University of medical science to attract medical tourists base on international Joint Commission Standards [Thesis in Persian]."