چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر خرید کتابهای مذهبی با تاکید بر عناصر آمیختة بازاریابی شامل قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و افراد است.
روش: تحقیق از نظر روش پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونهای متشکل از 280 نفر از میان خریداران کتابهای مذهبی در شهر استهبان انتخاب شد. ابزار گردآوری نیز پرسشنامهای محقق ساخته بوده است.
یافتهها: عنصر «محصول» (شامل ویژگیهای مختلف کتابهای مذهبی) بیشترین تاثیر را در خرید کتابهای مذهبی دارد و عامل «توزیع» تاثیر چندانی در آن نداشته است. ویژگیهای جمعیتشناختی مشتریان (از نظر شغل، درآمد و وضعیت تاهل آنها) نیز توانسته است نظر مشتریان را در ارتباط با اثرات عناصر آمیخته بر خرید کتابهای مذهبی، با تفاوتهایی همراه سازد.
اصالت اثر: این مطالعه برای نخستین بار به صورتی جامع و با رویکرد بازاریابی، عوامل موثر بر خرید کتابهای مذهبی را در سطح کشور بررسی کرده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل مؤثر بر خرید کتابهای مذهبی با تأکید بر عناصر آمیخته بازاریابی ابوالقاسم ابراهیمی سید مسلم علوی مهدی نجفی سیاهرودی فاطمه کشاورز چکیده هدف: هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر خرید کتابهای مذهبی با تأکید بر عناصر آمیختة بازاریابی شامل قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و افراد است.
هدف دیگر آن است که به تناسب ویژگیهای بومشناختی خریداران کتابهای مذهبی، تفاوت نظرهای آنها دربارة اهمیت هریک از عوامل بازاریابی در خرید کتابهای مذهبی مشخص شود.
با توجه به این امر، در ادامه سعی شده است ضمن ارایة پیشینة ادبیاتی و تجربی مربوط به اثر عناصر آمیختة بازاریابی بر خرید کتابهای مذهبی، یافتههای آماری به انضمام نتایج قابل برداشت از آن ارائه و پیشنهادهای کاربردی مربوط به هریک از عناصر آمیخته بازاریابی در جهت افزایش بازار فروش کتابهای مذهبی مطرح گردد.
در نهایت، بر اساس این پژوهش مشخص شده است که روان نبودن متن (استفاده از واژههای عربی دشوار)، کیفیت پایین چاپ کتاب، نداشتن طرح جلد جذاب و محتوای سطحی کتاب میتواند بر خرید کتابهای مذهبی تأثیری منفی داشته باشد.
«زارعی» (1389) معتقد است شیوة ارائه الکترونیک کتاب مذهبی، بدان سبب که میتواند کیفیت تصاویر را تحت تأثیر قرار داده و به مشتری این فرصت را بدهد که کتاب دارای ساختار چاپی منعطفتری را تهیه و از طرفی امکان جستجو را در صفحات کتاب ایجاد کند، میتواند بر خرید کتابهای مذهبی مؤثر باشد.
«زارعی» (1389) نیز معتقد است در صورت ارائة کتابهای مذهبی در قالب الکترونیک، این امکان برای ناشر فراهم میشود که فایل صوتی و حتی تصویری در موضوع کتاب را روی صفحة وب سایت خود قرار دهد و با این اقدام ترفیعی، مشتری را به خرید آن ترغیب کند.