چکیده:
رساله لوامع یکی از متون ادبی فارسی است که افزون بر مضامین بلند عرفانی، ارزشهای ادبیهنری حایز اهمیتی را داراست. این دو ویژگی سبب شده است که از دیرباز مورد توجه عرفا و ادبا قرار گیرد. در گذشته برخی رسالات جامی از قبیل اشعهاللمعات و فوائدالضیائیه فی شرح الکافیه جزء منابع درسی حوزههای علمیه بوده است. وجود نسخههای خطی فراوان از رسائل و اشعار جامی نیز نشاندهنده توجه ویژه عالمان و اندیشمندان به آثار او بوده است. جامی در این رساله برای تسهیل بهرهمندی از نفایس و گنجینههای عرفانی، اشعار فاخر ابنفارض را ترجمه و شرح نموده و اثر خود را «لوامع انوارالکشف والشهود علی قلوب اربابالذوق و الوجود» نامیده است.
هدف: این مقاله علاوه بر معرفی مختصر نسخههای ارزشمند خطی موجود در کتابخانههای ایران، سعی در نمایانساختن ویژگیهای سبکی جامی در نگارش این رساله دارد.
روش: شیوه مقابله و مداقه در متن رساله.
یافتهها: جامی یکی از نویسندگان تاثیرگذار تاریخ ادب فارسی است که توانایی دخل و تصرف در ساختار جملات را داشته و از این طریق نوشته خود را از دیگر نوشته ها متمایز ساخته است.
نتیجه: لوامع جامی یکی از متون بسیار درخشان در حوزه تفسیرعرفانی است که میتواند الگوی مناسبی برای تفسیرهای امروزی نیز باشد.
خلاصه ماشینی:
کلیدواژهها: تصحیح، تفسیر، لوامع، جامی، ویژگیهای سبکی، آرایههای ادبی مقدمه شرح خمریه میمیه ابنفارض با عنوان لوامع انوار الکشف و الشهود علی قلوب ارباب الذوق و الوجود توسط نورالدین عبدالرحمن جامی در سال 875 ق به نگارش درآمده که بعدها بهاختصار لوامع نامیده شده است.
(دانشنامه جهان اسلام، ج1) این رساله همانند عموم شرحها و تفسیرهای دورۀ اسلامی با مقدماتی مبنی بر تحمیدیه، کهخود نوعی براعتاستهلال<FootNote No="57" Text=" براعت استهلال یا شگرفآغازی، آن است که سخنور یا نویسنده آغاز سرودۀ خود را چنان بنویسد که پیشزمینهای برای ورود به مطلب اصلی سروده باشد و در آن بهصورت تلویحی نتیجه و نهایت قصه را متذکر میشود.
خاتمه متن : تاریخ مه و سال وی از شهر صفر صفحات: 28 صفحه از صفحه 614 تا 641 مجموعه نوع خط : نستعلیق این نسخه بهعنوان نسخۀ اصلی درنظر گرفته شد، زیرا: الف) از قدیمیترین نسخهها محسوب میشود.
خاتمه متن : تاریخ مه و سال وی از شهر صفر کاتب : «تحریر یافت علی یدالفقیر الحقیر آقا شمامقلی بن جعفرقلی کبجلو(واژگان به درستی خواند نشد ولیکن قریب به این معناست ) صفحات: 91 صفحه نوع خط : نستعلیق در برخی موارد پس ازعبارت « قال قدس سره» و احادیث و آیات، از خط نسخ استفاده شده است.
9. نسخۀ کتابخانه مجلس شورای اسلامی به شماره:25860 - 3834 تاریخ : بنا بر اطلاعات کتابخانه قرن دهم ق(7) شروع متن : «بسم الله الرحمن الرحیم و به ثقتی سبحانه من جمیل لیس لوجهه نقاب الا النور و لا لجماله حجاب الا الظهور» خاتمه متن : جامی از تو همین تو را خواهد و بس صفحات: از صفحه 256 تا 310 نسخه به عبارتی 55 صفحه نوع خط : نستعلیق 10.