چکیده:
معماری ایران از تاریخ، حکمت، اصول و بویژه پدیده های شگرف هنرهای معنوی سخن میگوید. این معماری در ادوار اسلامی، رشد فراوانی - در تمام شئون با هنرهای وابسته مانند هنر گچبری - داشته است. در مجموع هنرهای وابسته به معماری ایران، بخصوص پدیده گچ بری های بسیار باقاعده، زینتبخش داخلی بناها بوده و در برخی موارد سبب زیباسازی نماهای مسکونی بیرونی و اندرونی، همچون منازل دوره قاجاریه در کاشان و دیگر مناطق شده است. این هنر نقوش گوناگون اسلیمی، ختایی، پیچک های افشان و بسیاری دیگر از انواع «هفت قلم خط و شاخه های آن را برای معماری ایرانی و اسلامی به ارمغان آورده است. این بررسی براساس روش توصیفی - تحلیلی تاریخی به ثمر رسیده است. اطلاعات از مطالعات کتابخانهای و مشاهده و تجارب میدانی نیز حاصل شده است. نتیجه این که از هنر بدیع گچبری میتوان هم برای زیباسازی آثار اسلامی امروزی و هم بناهای مسکونی و غیره بهره فراوان برد. به طور خلاصه، هنر گچ بری با تلفیق آینه کاری شاخه دیگری از این هنر را به وجود آورد و در مجموع، دو هنر آینه کاری و گچبری به شکل گود و برجسته و در مواردی با آینه الوان، فلسفه و حکمت وافری از جذابیت زیبایی و زیباشناسی را برای آثار معماری ایرانی و اسلامی به ارمغان آورده است.
Iranian architecture speaks about history، wisdom، principles and incredible phenomena of spiritual arts. This architecture has had a great growth in Islamic ages in all aspects of with affiliated arts including art of plaster works. In total، the arts affiliated with the Iranian architecture، in particular the phenomenon of plaster works has been very regular، and decorating the inner part of units. In some cases، it has caused the beautification of the outer and inner housing faces such as houses at Qajar period in Kashan and other regions. This art has brought about the various images of Eslimi، Khatayea، scattered ivy and many other types of seven pens of script and its branches for Iranian and Islamic architecture. The result is that the innovative art of plaster work can be used both for beautification of today’s Islamic works and also the residential units . In summary ، the art of plaster works with the combination of mirror works ،has created another branch of this art . In total ، the two arts of mirror work and plaster work in form of deep and highlighted and in some cases with colored mirrors ، has given rise to a great philosophy and wisdom of beauty and aesthetic attraction for the works of Iranian and Islamic architecture. This study has been conducted based on historical analytical –descriptive method . The information has been obtained from the library studies and field observations and experiences.