چکیده:
اگرچه بازارها کانون پویای شهرها هستند، ولی حساسیّت نگرش های معنوی سبب محدودیّت در جلوه گری کالبدی این فضاها و میزان اجتماع پذیری آن ها می شود. این مقاله تلاش می کند تا روشن سازد که دیدگاه معنویّت اسلامی چه تاثیراتی در میزان اجتماع پذیری مراکز تجاری شهری دارد. به نظر می رسد بین مراکز خرید معاصر و بازارهای گذشته تفاوت های کالبدی و مفهومی بسیاری وجود دارد. به منظور اصلاح و بهبود این مراکز، لازم است ابتدا مبانی بازارهای سنّتی در بحث اجتماع پذیری به دقّت بررسی شود و سپس میزان تحقّق آن ها در مراکز امروزی مورد مطالعه قرار گیرد. هیاهوی جاذبه ها و هیجان ناشی از آن در مراکز خرید امروزی، طمانینة درونی را از انسان می گیرد و این همان دلیل نکوهش عارفان دینی از محیط بازار است. این پژوهش، با رویکردی انتقادی و متکی به روش آزادی پژوهی و استدلال منطقی است و هدف آن ارائة الگویی برای طرّاحی فضاهای تجاری معاصر با نگاهی به اجتماع پذیری در رویکرد اسلامی است. بدین منظور با استفاده از متون دینی، ابتدا اصول اجتماع پذیری حاکم بر این فضاها معرفی و سپس شیوه های تحقق آن ها در شهرهای گذشته و معاصر مطالعه شده و با اصول مرتبط در شهرسازی جهان مقایسه گردیده است. براساس نتایج به دست آمده، این اصول در دو بخش سلبی و ایجابی قابل تفکیک است که از مهم ترین آن ها می توان به ضرورت پرهیز از تظاهر بازار، تعریف حداقلی از نقش فراغتی بازار، ترکیب نقش اجتماعی- فرهنگی در بازار با مسجد، قابلیّت بازار برای تعظیم شعائر دینی و ... اشاره کرد. این اصول اگرچه به خوبی در شهرهای سنّتی قابل مشاهده است، ولی برخی از آن ها امروزه در طرح های توسعة شهری و تحت تاثیر نظریّه های جهانی به طور جدی مورد خدشه قرار گرفته اند. با این حال این شرایط، مربوط به حالت آرمانی دینی است و تحقّق آن در شرایط مصرف گرای معاصر نیاز به بسترسازی های گسترده دارد که در ابتدا ممکن است مورد واکنش های سریع سنّت ستیزانه قرار گیرد.
Though markets are the dynamic centers of cities، but the sensitivity of spiritual attitudes has caused limitation in the physical manifestation of these spaces and their rate of sociability. This article tries to clarify that what kind of impacts the viewpoint of Islamic spirituality has on the sociability of urban commercial centers. It sees that there are many physical and conceptual differences between contemporary shopping centers and markets of the past. In order to amend and improve these centers، firstly it is necessary to study the traditional markets in the topic of sociability precisely and then the rate of their fulfillment in today’s centers should be studied. The hullaballoo of attractions and emotion resulting from that in today’s shopping centers gets the internal relaxation from human and this is the same reason for reprimanding the market environment by the religious mystics. This research is made with a critical attitude and relying on the free research method and logic reasoning and its goal is to present a model for the design of contemporary commercial spaces with a view to the sociability in Islamic attitude. For this purpose، using the religious texts، first the principles of ruling sociability on these spaces are introduced and then their methods of fulfillment in the past and contemporary cities are studies and compared with the principles related in the world urbanism. Based on the results obtained، these principles may be detached from each other in two parts of negative and positive of which the most important ones are the necessity of avoiding the appearance of the market، minimum definition of the leisure role of market، combination of social –cultural role in market with mosque ، ability of the market for celebrating the religious rituals and so on. Though these principles are well observable in traditional cities، but some of them today have been seriously distorted in the plans of urban development and under the impact of world views. However، these conditions are related to the religious ideal state and their fulfillment in the contemporary consuming condition needs to a vast ground paving which in the beginning might face fast opposite reaction.