چکیده:
شناسایی و پرورش استعدادهای کارآفرینانه دانشجویان در موسسات آموزش عالی، یکی از اهداف دانشگاه ها در
راستای ایجاد دانشگاه کارآفرین است. هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت استعداد کارآفرینانه دانشجویان
در موسسات آموزش عالی کشور با رویکرد دادهبنیاد است. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی، و برحسب گردآوری
اطلاعات کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد صورت گرفته است. در این پژوهش، با استفاده از روشهای نمونه
گیری گلوله برفی، با هجده نفر از اعضای هیئت علمی و کارآفرینان موفق فارغالتحصیل دانشگاه های کشور با تجربه
کارآفرینی در دانشگاهها مصاحبه ای عمیق صورت گرفت سپس دادههای حاصل از آن ها از طریق کدگذاری باز، محوری
و انتخابی، تجزیه وتحلیل شد. الگوی پارادایمی مدیریت استعداد کارآفرینانه دانشجویان از شرایط علی (عوامل فردی،
عوامل سازمانی و فراسازمانی)، عوامل زمینه (اسناد بالادستی و زمینه کاری)، مقوله محوری معماری چندوجهی استعدادهای
کارآفرینانه (تعادل بخشی چندوجهی مهارتها، متمایزسازی استعدادها و ساختارسازی استعداد محور)، متغیرهای مداخلهگر
(فرهنگ کارآفرینی، پایداری سیستم موجود کشف استعدادها و مسئولیتپذیری اجتماعی)، راهبردها (نهادینهسازی سیستم
مدیریت استعداد کارآفرینانه دانشجویان، طراحی فرایند مدیریت استعداد کارآفرینانه چندگانه و طراحی نظام تخصیص
منابع) و پیامدها (اشتغال زایی، ارزشآفرینی و مزیت رقابتی استعدادهای کارآفرینانه) برای دانشگاهها تشکیل شده است.
Student entrepreneurship talent management in higher education institutions is one of the goals of universities to create an entrepreneurial university. The main purpose of this research is to design a student entrepreneurship talent management model in higher education institutions of the country with a grounded approach. The research method is based on objective، fundamental and qualitative information gathering and has been done using the data theory method of the grounded. In this research، using purposeful sampling and snowball techniques، 18 professors and entrepreneurs from universities of the country with entrepreneurial experience in universities conducted in-depth interviews، and then the data were obtained through coding Open، axial and selective، analyzed. The paradigm pattern of student entrepreneurship talent management from the causal conditions(individual factors، organizational and transactional factors)،bed factors(upstream and downstream documentation)، the pivotal category of multidimensional architecture of entrepreneurial talents(multifaceted skills balance، talent distinction، and talent-driven structure)Interventive variables (entrepreneurship culture، sustainability of the existing system of discovery of talents and social responsibility)، strategies (institutionalization of student entrepreneurship talent management system، designing a multiple entrepreneurial talent management process and designing a resource allocation system) and contexts (employment generation، value of A Rainey and entrepreneurial talents of competitive advantage) for universities، are research results.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی این پژوهش ، طراحی الگوی مدیریت استعداد کارآفرینانۀ دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی کشور با رویکرد دادهبنیاد است .
با توجه به موارد مطرحشده، پژوهش حاضر به دنبال ارائۀ الگویی برای مدیریت اسـتعداد کارآفرینانـۀ دانشـجویان مؤسسـات آموزش عالی کشور است ؛ به این منظور، تلاش شده است تا در قالب روش کیفـی نظریـۀ داده بنیاد با توجه به شرایط زمینه ای ویژٔە ایـران و فراینـد مـدیریت اسـتعداد کارآفرینانـۀ دانشـجویان دانشگاههای کشور واکاوی شود.
الگوی پارادایمی مدیریت استعداد کارآفرینانۀ دانشجویان از شرایط علی (عوامل فردی ، عوامـل سـازمانی و فراسـازمانی )، عوامـل زمینـه (اسـناد بالادسـتی و زمینـۀ کـاری )، مقولـۀ محـوری معمـاری چنـدوجهی اسـتعدادهای کارآفرینانـه (تعـادلبخشـی چنــدوجهی مهــارتهــا، متمایزســازی اســتعدادها و ساختارســازی اســتعدادمحور)، متغیرهــای مداخله گر (فرهنگ کارآفرینی ، پایداری سیستم موجود کشـف اسـتعدادها و مسـئولیت پـذیری اجتماعی )، راهبردها (نهادینه سازی سیستم مـدیریت اسـتعداد کارآفرینانـۀ دانشـجویان، طراحـی فراینــد مــدیریت اســتعداد کارآفرینانــۀ چندگانــه و طراحــی نظــام تخصــیص منــابع ) و پیامــدها (اشتغالزایی، ارزشآفرینی و مزیت رقابتی استعدادهای کارآفرینانه ) بـرای دانشـگاههـا تشـکیل شده است .
مقولـه هـای نهادینـه سازی سیسـتم مـدیریت اسـتعداد کارآفرینانـۀ دانشـجویان، طراحـی نظـام پـرورش چنـدوجهی استعدادها و طراحی نظام تخصیص منابع به منزلۀ راهبردهای مدیریت استعداد کارآفرینانه درنظر گرفته شده است .
دانشگاههای کارآفرین و فعال در زمینۀ کارآفرین در جهان اگر در پی مدیریت استعداد کارآفرینانۀ دانشجویان هستند، باید به دنبال نوعی معمـاری اسـتعداد کارآفرینانـه باشـند که بتوانند استعدادهای چنـدوجهی دانشـجویان را شناسـایی و محیطـی را بـرای پـرورش آن هـا ایجاد کنند.
در محیط دانشگاهی ، کارآفرینی دانشـگاهی سـنتز و ادغـام فعالیـت هـای علمـی ، دانشگاهی و تجاری است (٢٠١٥,Chao Hong ٢٠١٥,Ngek) و بر حمایت مدیران عالی از برنامه های مدیریت استعداد کارآفرینانۀ دانشجویان تأکید شده است (٢٠١٥,Bat ,٢٠١٦,Pearce).