چکیده:
کارآفرینان در بسیاری از تصمیمات خود در برابر سوگیری های تصمیم گیری، از جمله اعتماد به نفس بیش از اندازه
آسیب پذیرند. اعتماد به نفس بیش از اندازه پیامدهای مهمی در تصمیمات مختلف کارآفرینان دارد. همچنین، رفتار بازاریابی
کارآفرینانه یکی از مهم ترین ویژگی های کارآفرینان به ویژه در کسب وکارهای کوچک است. این پژوهش با هدف
واکاوی اعتماد به نفس بیش از اندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه انجام شد. براساس یافته های این پژوهش که بر حسب
هدف کاربردی بوده و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی - داده بنیاد نظام مند که داده های آن از مصاحبه های نیمه
ساختاریافته با 18 کارآفرین نوپای دانش بنیان فناوری نانو و زیست فناوری واقع در استان تهران گردآوری و تحلیل شد.
منابع بنگاه، اهداف بنگاه، تلاطم محیطی، ناملایمات محیطی، خوش بینی و خودباوری به عنوان مهم ترین عوامل شکل دهندة
اعتماد به نفس بیش از اندازه، تصمیمات مربوط به بازار و تصمیمات مربوط به محصول به عنوان مهم ترین راهبردهای ناشی از
اثرات آن و درنهایت سود و زیان به عنوان مهم ترین پیامدهای اعتماد به نفس بیش از اندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه
شناسایی شدند.
Entrepreneurs are prone to lots of decision making biases like overconfidence. Overconfidence has major consequences in different entrepreneurial decisions. Entrepreneurial marketing behavior is one of the most important entrepreneurial characteristics. This paper’s main goal is to explore overconfidence in nascent entrepreneurs’ marketing behavior. According to this paper’s results whose data have been gathered by conducting semi-structured interviews with nascent entrepreneurs located in Tehran and analyzed by a grounded theory approach، firm resources and firm goals، environmental tumult، optimism and self-efficacy are the main drivers of overconfidence، market-related and product-related decisions are the main strategies emanating from overconfidence and financial loss and financial profit are the main consequences of overconfidence in nascent entrepreneurs’ marketing behavior.
خلاصه ماشینی:
روششناسی با در نظر گرفتن سردرگمی پژوهشگران در مـورد ماهیـت اعتمادبـه نفـس بـیش از انـدازه از جمله عوامل شکل دهندة این سوگیری و مهم ترین پیامدهای آن در تصمیم گیری کارآفرینـان و همچنـین بـرای بـه دسـت آوردن بینشـی جدیـد در ایـن مـورد براسـاس روایـت هـای شخصـی کارآفرینان از تجربیات خود و نیز توجه به شرایط زمینه ای، پـژوهش حاضـر بـر حسـب هـدف کاربردی بوده و از روش کیفی - دادهبنیاد برای واکاوی اعتماد به نفس بـیش از انـدازه در رفتـار بازاریابی کارآفرینانه استفاده کرده است .
(Glaser amp; Strauss, 1967) دادههای این پژوهش از انجام مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با کارآفرینان نوپای دانش بنیانی که حداقل یک محصول را وارد بازار کردهاند گردآوری شدند و روند انجام مصاحبه هـا تـا جـایی ادامـه یافـت کـه دادههـا بـه اشـباع رسـیدند.
براساس یافته هـای ایـن پـژوهش کـه از راه مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با ١٨ کارآفرین دانش بنیان در استان تهران گردآوری شده است ، منابع بنگاه، اهداف بنگاه، تلاطم محیطی، ناملایمات محیطـی، خـوش بینـی زیـاد و خودبـاوری زیـاد بـه عنـوان مهـم تـرین عوامـل شـکل دهنـدة اعتمـاد بـه نفـس بـیش از انـدازه در رفتـار بازاریــابی کارآفرینانه ، تصمیمات مربوط به بـازار و تصـمیمات مربـوط بـه محصـول بـه عنـوان مهـم تـرین راهبردهای ناشی از اثـرات اعتمـاد بـه نفـس بـیش از انـدازه و درنهایـت سـود و زیـان بـه عنـوان مهم ترین پیامدهای ناشی از اعتماد به نفس بیش از اندازه در رفتار بازاریابی کارآفرینانه شناسـایی شدند.