چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بازشناس یآموزههای تربینی امام رضا وکاریست
آنها در عصر حاضر بوده که با تحلیل اسنادی انجام گرفته است. جامعة آماری,
کلیه منابع و مراجع مرتبط با موضوع تحفیق بوده، به علاوه در انجام پژوهش,
نمونهگیری به عمل نیامده وکلیه منابع و مراجع موجود و در دسترس اعم ازکتب,
مقالات وگزارشهای پژوهشی بررسی شده است. ابزار پژوهش» فرمهای
فیشپرداری بوده و دادههای حاصل، مورد نجزیه و نحلیل کیفی قرا رگرفته است.
یافتهها و نتایج پژوهش با تامل در سره وآموزههای ترییشی امام رضال برای
تربیت صحیح و مواجهه با ویژگیهای عصر حاضر در قالب کاریستهای نربیت
اخلاقی، تربیت اعتقادی، تربیت عاطفی و تربیت اجتماعی امام رضال استخراج و
تبیین شده است.
خلاصه ماشینی:
يافته ها و نتايج پژوهش با تامل در سيره و آمـوزه هـاي تربيتـي امـام رضـا(ع ) بـراي تربيت صحيح و مواجهه با ويژگيهاي عصر حاضر، در قالب کاربست هاي تربيـت اخلاقيِ ، تر يتِ اعتقادي، تر يتِ عاطفي و تر يت اجتماعيِ امام رضا(ع ) اسـتخراج و تبيين شده است .
در اين مقاله قصـد داريـم بـه سه سوال اساسي در راستاي هدف اين پژوهش بپردازيم : الف - اهداف و وظايف تربيت اسلامي ايراني چيست ؟ ب -ويژگ هاي تربيتي عصر حاضر و مسائل مـرتبط بـا آن کـدام است ؟ ج - عمده ترين رهنمودهاي تربيتي امام رضا(ع ) و کاربست آن ها در تعليم و تربيت عصر حاضر چيست ؟ ٢- روش اين پژوهش به شيوه تحقيق کيفي و از نوع تحليل محتوايي انجام شده است .
پاسخ سوال سوم پژوهش ؛ عمده ترين رهنمودهاي تربيتي امام رضـا(ع ) و کاربسـت آن ها در عصر حاضر چيست ؟ الف - مناظرات امام رضا(ع ) با اديان مختلف ؛ الگويي براي وحدت امت اسلامي در ارتباط با ويژگي جهانيشدن ، تک فرهنگي و از بين رفتن فرهنگ هاي بومي در عصر امام رضا(ع ) نيز جهانيشدن و به بيان ديگـر آوازه جهـاني علـم و دانـش آن حضرت با تشکيل مجالس مناظره با هر آن کسي کـه کمتـر اميـدي بـه غلبـه او بـر امـام ميرفت ، به نوعي وجود داشت و برگزاري مناظره با اديان و ملل مختلـف نيـز از جملـه 1.