چکیده:
در این پژوهش، اثرات علی تعاملات رفتاری استادان دانشگاه بر انگیزش تحصیلی و معدل تحصیلی دانشجویان، بررسی شد. جامعه آماری پژوهش، همه دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز بودند که از بین آنها 494 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه تعاملات رفتاری سواری (1395)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و معدل تحصیلی دانشجویان بود. تحلیل داده ها با نرم افزار Spss و Amos صورت گرفت. تحلیل نشان داد برازندگی مدل پیشنهادی تحقیق، پس از اصلاح تایید شد. نتایج نشان داد که تعاملات رفتاری سخت گیرانه و همکارانه استادان بر انگیزش تحصیلی دانشجویان، اثر علی مثبت؛ تعاملات رفتاری مخالفانه استادان بر انگیزش تحصیلی، اثر علی منفی و تعاملات رفتاری سخت گیرانه استادان بر معدل تحصیلی، اثر علی منفی دارد. ضمنا تعاملات رفتاری همکارانه، سخت گیرانه و مخالفانه استادان، به ترتیب بیشترین عامل علی موثر بر انگیزش تحصیلی دانشجویان را به خود اختصاص دادند و معدل تحصیلی فقط تحت تاثیر تعاملات رفتاری سخت گیرانه استادان بود. یافته های این پژوهش نشان داد تعاملات رفتاری استادان در انگیزش و معدل تحصیلی اثرگذارند بنابراین، برای بهبود انگیزش و معدل تحصیلی دانشجویان، توجه به تعاملات رفتاری سخت گیرانه و همکارانه استادان دانشگاه ضروری است.
In this study، the causal effects of behavioral interactions of university professors on achievement motivation and academic performance of students were evaluated. All students of Payam Noor University of Ahwaz، have formed the research population، among them، 494 cases were selected on a voluntary basis. To collect the data of research، a research– made questionnaire behavioral interactions by Sevari (2016)، motivation of Harter (1982) and Grade point Average (GPA) were used. Data analysis was done by SPSS and AMOS softwares. Data analysis showed that the proposed model fit after modification was confirmed. The results showed that strict behavioral and collaborative interactions of university professors has positive effect on academic motivation. Opposition behavioral interactions of university professors on academic motivation and behavioral interactions has negative effect and strict behavioral also has negative effect on students. The cooperative behavior interactions، strict behavior and opposition behavior of university professors respectively has the highest factor affecting on students motivation، and academic performance. Since this research shows behavioral interactions of university professors impacts on students motivation and academic performance، therefore to improve motivation and academic performance، according to strict behavioral and collaborative interactions of university professors is essential.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، براي بهبود انگيزش و معدل تحصيلي دانشجويان ، توجه به تعاملات رفتاري سخت گيرانه و همکارانه استادان دانشگاه ضروري است .
Blankstein, Cole & Houston 9.
Guo, Piasta, Justice & Kaderavek 12.
Brophy-Herb, Lee, Nievar & Stollak 13.
Opdenakker, Maulana & den Brock رابطه استاد با دانشجو و معلم با شاگرد، درست باشد به گسترش محيط مثبت کلاس کمک مي کند اما وقتي اين گونه رابطه منفي باشد ميتواند عملکرد تحصيلي و انگيزش آنان را به صورت منفي تحت تأثير قرار دهد (هامر و پيانتا١، ٢٠٠٠، ٦٢٧).
Dorman, Fisher & Waldrip 9.
Paulson, Marchant & Rothlisberg 2.
١- مدل پيشنهادي پژوهش (اثر علي تعاملات رفتاري استادان دانشگاه بر انگيزش تحصيلي و معدل تحصيلي دانشجويان ) از برازندگي خوبي برخوردار است .
يافته هاي مربوط به فرضيه هاي دوم تا پنجم (ميزان اثرات تعاملات رفتاري استادان بر انگيزش تحصيلي و معدل تحصيلي دانشجويان ) در شکل (٢) نشان داده شده است .
نتايج پژوهش نشان داد که تعاملات رفتاري سخت گيرانه استادان بر انگيزش تحصيلي دانشجويان اثر مثبت دارد.
تحليل داده ها، همچنين نشان داد که تعاملات رفتاري همکارانه استادان دانشگاه بر انگيزش تحصيلي دانشجويان تأثيرگذار است .
ديگر يافته پژوهش حاضر اين بود که تعاملات رفتاري مخالفانه استادان دانشگاه بر انگيزش تحصيلي دانشجويان اثر منفي دارد.
يافته ديگر پژوهش نشان داد که تعاملات رفتاري سخت گيرانه استادان دانشگاه بر معدل تحصيلي دانشجويان اثر منفي دارد.
Research on teacher-student relationships and learning environments: Context, retrospect and prospect.
Teacher- student interpersonal relationships and academic motivation within one school year: Developmental changes and linkage.