چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه ارزشیابی برای یادگیری و استفاده دانش آموزان از راهبردهای شناختی و فراشناختی در سطوح دانش آموز، کلاس و مدرسه بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. در این مطالعه 888 دانش آموز مقطع متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 95-94 به روش نمونه گیری خوشه ای از بین 26956 نفر انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده های پژوهش، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی، پرسشنامه ارزشیابی برای یادگیری ویژه دانش آموز (SAfL) ساخته پت- ال (2013) و پرسشنامه یادگیری خودگردان ساخته وندولد، وان کر و راسل (2013) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل های چند سطحی استفاده شد. یافته ها نشان داد بین ارزشیابی برای یادگیری و یادگیری خودگردان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد که این رابطه تحت تاثیر سطح کلاس است و سطح مدرسه تاثیری بر شدت این رابطه ندارد. نتایج این پژوهش بر اهمیت ارزشیابی در واگذاری مسئولیت یادگیری به دانش آموزان تاکید می کند. ارزشیابی می تواند ابزاری قدرتمند برای پیشبرد استفاده دانش آموزان از راهبردهای شناختی و فراشناختی باشد.
This study aimed to investigate the relationship between assessment for learning and self-regulated learning at the levels of student، class and school. The research method is descriptive-correlation. In this study، 888 high school students in the course year 2015-2016 Hamadan cluster sampling method were selected from among 26956 people. The tools used to data collection were consisted of، demographic information questionnaires، Student Assessment for learning (SAfL) and self-regulated learning questionnaire (CP-SRL). In order to analysis of data from descriptive statistic and multilevel models were used. Results showed a significant positive relationship between assessment for learning and self-regulated learning، that this relationship is influenced by the class level and the school level has no effect on the strength of this relationship. The results of this study emphasize the importance of assessing the students learning to delegate responsibilities. Evaluation can be a powerful tool for promoting usage students from cognitive and metacognitive strategies.
خلاصه ماشینی:
Pat-El, Tillema, Segers & Vedder 5.
در رابطه با «چهارچوب سازي»، مطالعات در مورد استفاده تکويني از دستورالعمل ها نشان داده است که توصيف معيارهاي ارزشيابي و سطوح مختلف کيفيت کار، دانش آموزان را در برنامه ريزي فرايند يادگيري و نظارت بر 1 کار خودشان در حال انجام فعاليت هاي يادگيري تقويت ميکند (پانادرو و جانسون ، ٢٠١٣).
هدف از اجراي اين پژوهش ، مشخص کردن تأثير متغيرهاي سطح دوم (کلاس ) و سطح سوم (مدرسه ) بر رابطه ارزشيابي براي يادگيري با استراتژيهاي شناختي و فراشناختي (يادگيري خودگردان ) است .
به بيان ديگر، هدف آن است که مشخص شود آيا رابطه ارزشيابي براي يادگيري و استراتژيهاي شناختي و فراشناختي (يادگيري خودگردان ) بر اساس متغيرهاي سطح دوم (کلاس ) و سطح سوم (مدرسه ) تحت تأثير قرار ميگيرد؟ روش شناسي اين مطالعه از پژوهش هاي توصيفي و بر اساس طرح گردآوري داده ها از نوع مقطعي است .
نتايج جدول نشان ميدهد که بين متغير ارزشيابي براي يادگيري و يادگيري خودگردان ، رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد که اين رابطه تحت تأثير سطح دوم (کلاس ) است .
جدول (١٠) نتايج تحليل چندسطحي رابطه مؤلفه ارزشيابي فرايند انجام کار به عنوان متغير ملاک و (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري پيش تر اشاره شد که پژوهش حاضر با هدف مشخص کردن تأثير متغيرهاي سطح دوم (کلاس ) و سطح سوم (مدرسه ) بر رابطه ارزشيابي براي يادگيري با استراتژيهاي شناختي و فراشناختي يادگيري خودگردان اجرا شده است .